corn.jpg

قزاقستان 1.5 میلیون تن غلات به ایران صادر می‌کند

چاپ

خبرگزاری فارسalt
رویترز اعلام کرد: قزاقستان تا 30 ژوئن(9 تیر) به ایران 1.5 میلیون تن غلات صادر می‌کند.
  به نقل از رویترز، تاجران غلات کشور قزاقستان اعلام کردند این کشور به ایران و چین در سال 2014- 2013  غلات صادر می‌کند.به گفته آنها این صادرات با هدف تنوع بخشی به مقاصد صادراتی و کاهش وابستگی به بنادر اوکراین و روسیه در پی تنش‌ها در این منطقه انجام می‌شود.قزاقستان غلات مازاد خود را که اساساً گندم و آرد گندم است از طریق راه‌آهن صادر می‌کند. این کشور بزرگترین تولید کننده غلات در آسیا است. تنها بندر موجود دردریای خزر می‌تواند کمتر از 6 درصد غلات تولیدی سالانه این کشور را صادر کند.

براساس این گزارش، رئیس تاجران غلات کشور قزاقستان گفت: حجم محصولاتی که توسط راه آهن به اوکراین و روسیه ارسال می‌شود در سال جاری به دلیل تنش‌های این دو کشور کاهش یافته است.
وی افزود: قزاقستان به دنبال کشف کشورهای جدید وارد کننده  برای تنوع بخشی به مقاصد صادراتی هستند و  میزان صادرات آ‌نها به کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه و کشورهای دیگر کمتر شده است.

براساس این گزارش، قزاقستان حدود یک و نیم میلیون تن در سال 2013 و 2014 تا 30 ژوئن به ایران غلات صادر می‌کند. این در حالیست که سال گذشته قزاقستان 345 هزار و 600 تن گندم به ایران صادر کرده بود. بندر دریای خزر در غرب قزاقستان می تواند 500 تا 600 هزار تن غلات این کشو را جابجا کند.
همچنین کشور قزاقستان میزان صادرات غلات خود را به چین درسال جاری دو برابر می‌کند و به دنبال این است که صادرات به کشورهای آسیایی را از طریق کشور چین انجام دهد.