corn.jpg

ایران هفتمین تولیدکننده گوشت مرغ در جهان

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
مدیرکل دفتر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم وزارت جهادکشاورزی گفت: براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، ایران درمیان 10 کشورعمده تولیدکننده گوشت مرغ جهان در رتبه هفتم قرار دارد.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رضا ترکاشوند اظهارداشت: براساس گزارش فائو، کشور برزیل با 11 هزار و 422 تن تولید در رتبه اول صادرکنندگان گوشت مرغ در جهان قراردارد که حدود 28% (معادل 3580 هزار تن) از تولید خود را به صادرات اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از کشورها مانند تایلند که در ردیف چهارم عمده کشورهای صادرکننده گوشت مرغ قرار دارد تا 36% از تولید خود را به صادرات اختصاص داده اند، این در حالی است که کشور ما در بحث صادرات گوشت مرغ جایگاه چندانی ندارد.

وی با اشاره به جایگاه قابل توجه ایران در تولید گوشت مرغ در جهان و ظرفیت ایجاد شده افزود: در سال جاری حدود 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شده این در حالیست که با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در کشور توان تولید ایران یک میلیون تن بیشتر از تولید فعلی است.

مدیر کل دفتر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به حضور 12 کشور عمده واردکننده گوشت مرغ در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه به واردات سالانه حدود 3 میلیون تن گوشت مرغ به این کشورها خبرداد.

ترکاشوند علل اصلی عدم توانایی رقابت ایران در بازارهای صادراتی را بالا بودن قیمت تمام شده گوشت مرغ و عدم امکان تولید مرغ با ویژگی های صادراتی اعلام کرد.

وی پراکندگی فرآیند تولید در ساختار صنعت طیور و جزیره ای بودن واحدهای تولیدی را از علل ناکارآمدی کیفیت صادراتی مطابق سفارش مشتری عنوان کرد و افزود: در این ساختار هزینه تولید به دلیل وجود گسترده عوامل واسطه ای و همچنین نامطلوب بودن ضرایب اقتصادی و شاخص تولید بسیار بالاست به همین خاطر قیمت تمام شده مرغ بالاتر از قیمت های جهانی است.

وی یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ صادراتی در منطقه حدود 2 دلار است و ما در صورتی می توانیم در بازار منطقه حضور داشته باشیم که حداقل با همین قیمت مرغ را عرضه کنیم؛ علاوه بر این برنامه صادرات باید پشتوانه و تداوم داشته باشد که در ساختار پراکنده و جزیره ای امکان پذیر نیست.

ترکاشوند وجود برند برای صادرات و کنترل کیفیت و نظارت های لازم را ضروری دانست و گفت: برندی می تواند در بازار مطرح شود که بتواند به صورت مداوم نیاز مشتری ها را تأمین کند؛ در سیستم پراکنده تأمین الزامات مذکور بسیار مشکل و تقریباً غیر ممکن است و ما زمانی می توانیم در بازارهای صادراتی منطقه جایگاه مناسب داشته باشیم که سیستم و ساختار تولید را اصلاح نمائیم.

وی با تاکید بر لزوم استقرار سیستم تولید یکپارچه گفت: با توجه به تولید مستمر و بهره مندی از تکنولوژی مناسب ، امکان تولید مرغ با سایزهای مختلف با توجه به تقاضای بازارهای هدف فراهم می شود و بدون شک قیمت تمام شده در این سیستم پائین تر از سیستم جزیره ای خواهد بود.

مدیر کل دفتر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با ابراز امیدواری از حضور ایران در بازارهای منطقه و مزیت نسبی تولیدات کشور، توسعه سیستم تولید یکپارچه گوشت مرغ را دستاوردی نوید بخش برای صنعت طیور کل کشور مورد تاکید قرار داد و پیش بینی کرد که با این فرآیند در آینده بخش قابل توجهی از نیازهای منطقه توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین شود.

وی افزود: در 10 ماهه اول سال جاری حدود 32 هزار تن گوشت مرغ و قطعات و احشاء خوراکی صادر شده که عمدتاٌ توسط تولیدکنندگان زنجیره ای و با تائید دفتر امور طیور صورت گرفته است.