chick.jpg

سالانه 57 میلیون تن فضولات دام و طیور هدر می‌رود

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 ضایعات تولیدات کشاورزی و دامی در زنجیره تولید تا مصرف بسیار بالاست؛ به‌گونه‌ای فقط در در بخش دام و طیور سالانه 57 میلیون تن فضولات حیوانی هدر می‌رود.
محمدرضا سنجابی - رییس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در جهت استفاده بهینه و کاهش دورریز و هدررفت محصولات بسیار مهم است؛ به طور مثال در بخش دام و طیور سالانه 57 میلیون تن فضولات ایجاد می‌شود که رقم بسیار زیادی است اما بدون استفاده می‌ماند.

وی لزوم سرمایه‌گذاری برای اصلاح زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی را ضروری دانست و افزود: عواملی که در هر نقطه از تولید و عرضه محصولات منجر به هدررفت آن می‌شود باید مشخص و رفع شود.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: محصولات کشاورزی در مراحل تولید، حمل و نقل، بسته‌بندی و بعضا در فروشگاه‌ها دچار هدررفت یا آسیب می‌شوند که این هدررفت بسته به نوع محصولات متفاوت است.

سنجابی زمان نامناسب برداشت، ماشین‌آلات فرسوده، نبود دانش و آگاهی لازم، مشکلات حمل و نقل، نبود فرآوری و سیستم بازاررسانی مطلوب را از جمله عوامل ایجاد ضایعات برشمرد.

وی با بیان این‌که محل‌های جمع‌آوری محصولات در روستاها مناسب نیست، گفت: بخشی از محصول در این مرحله هدر می‌رود. بخش دیگر نیز در کامیون‌های حمل محصولات تلف می‌شود.

سنجابی ادامه داد: مقداری دیگر از محصولات در زمان ارایه و نیز در زمان مصرف از بین می‌رود. محصولات کشاورزی غالبا فسادپذیر هستند که نبود سیستم فرآوری و ارائه فله‌ای محصولات منجر به ایجاد ضایعات می‌شود.

سنجابی تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های عمومی، هدایت ضایعات در راستای تولید محصولات جدید، کسب دانش فنی برای تامین و بهبود تکنولوژی در جهت کاهش ضایعات، ایجاد و توسعه صنایع تولید و فرآوری، بازاریابی و توسعه کاربرد ضایعات، توسعه منابع انسانی و آموزش نیروهای متخصص و فرهنگ‌سازی برای کاهش و استفاده بهینه از محصولات از جمله راهکارهای کاهش هدررفت محصولات کشاورزی است.