soy.jpg

سرما در تحویل کودهای شیمیایی وقفه‌ای به‌وجود نیاورد/ توزیع نهاده‌ها همچنان هوشمندانه انجام می‌شود

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با وجود آنکه سرمای چند روز گذشته وقفه‌ای در تحویل کودهای شیمیایی به‌وجود آورد، اما به‌دلیل ذخیره مناسب انبارها و ازسرگیری دوباره کار پتروشیمی‌ها، تحویل کود به بخش کشاورزی به‌صورت مرتب انجام شد.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دقایقی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود سرمای بی‌سابقه امسال، به‌دلیل ذخیره مناسبی که در انبارها وجود داشت، هیچ وقفه‌ای در تأمین کودهای فسفره و پتاسه به‌وجود نیامد.حبیب‌ا... امیرخانی افزود: حدود 200 هزار تن ذخیره کود فسفاته در انبارهای سازمان وجود دارد و 160 هزار تن دیگر نیز در حال انتقال است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه برخی از کارخانه‌ها در سرمای چند روز اخیر کود تحویل ندادند، اما در حال حاضر فعالیت خود را از سر گرفتند و کارخانه‌های بجنورد و کرمانشاه از فردا تحویل محموله‌های کود شیمیایی را انجام می‌دهند.
امیرخانی ادامه داد: در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ کود فسفاته و ازته وجود ندارد.
 

مصرف بعدی کود فسفاته، پاییز 93

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: در سال گذشته پاره‌ای از مشکلات باعث شد که کود فسفاته توسط مؤسسه‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی تأمین شود، اما در سال جاری تأمین و ذخیره‌سازی به اندازه‌ای است که برای سال آینده نیز نیازی نداریم.
وی یادآور شد: مصرف کود فسفاته در سال جاری به پایان رسیده و نیاز بعدی بخش کشاورزی به پاییز 93 برمی‌گردد.
امیرخانی تأکید کرد: درباره کود اوره نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و کارخانه‌های داخلی هر مقداری که بخش تولید نیاز داشته باشد را تأمین می‌کند.
وی درباره بذور نیز اظهار داشت: بذور پرورشی و مادری بر اساس قراردادهای منعقدشده با بخش‌های مختلف به‌موقع تأمین می‌شود، بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که کمبود نداریم.

مکاتبات کاغذی در بخش تحویل نهاده‌ها حذف شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره سیستم توزیع هوشمند نهاده‌ها که چند سالی است در این شرکت راه‌اندازی شده است، گفت: در این سیستم کشاورزان ثبت‌نام‌شده دارای کد خواهند بود که در صورت درخواست، میزان حواله و مشخصات آن و مصرف آنها مشخص است.
امیرخانی همچنین افزود: تعدادی از بهره‌بردارانی که برای تأمین کودهای شیمیایی مورد نیاز خود باید از طریق شرکت خدمات حمایتی اقدام کنند، دارای کد شناسایی هستند، بنابراین می‌توان گفت که کل سیستم توزیع نهاده، هوشمند است و نیازی به مکاتبات کاغذی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان مصرف نهاده‌ها و مکانی که در آنجا توزیع می‌شود و کل پروسه آن در سیستم ثبت و قابل رهگیری است.
امیرخانی ادامه داد: از آنجا که در بیشتر مناطق کشور اینترنت وجود دارد، بنابراین سیستم توزیع هوشمند نهاده‌ها بدون هیچ وقفه‌ای کار می‌کند.

شروط ادامه کار شرکت خدمات حمایتی

وی درباره وضعیت خصوصی‌سازی شرکت نیز تصریح کرد: با سازمان خصوصی‌سازی همکاری‌های مناسبی به انجام رسیده، به‌گونه‌ای که تمامی اسناد و مدارک درخواستی آنها تحویل شده و بستگی به نظر این سازمان دارد که شرکت خدمات حمایتی به چه ترتیبی ادامه کار دهد.
امیرخانی با اشاره به نظر وزیر جهاد کشاورزی درباره خصوصی‌سازی یادآور شد: باید نظر وزیر جهاد کشاورزی در این باره را از خود ایشان جویا شد، اما تمام کارهای مربوطه و موارد خواسته‌شده به انجام رسیده است.