chick.jpg

احداث کارخانه "واکسن‌سازي" در "سودان شمالي"

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال گفت: ايران به زودي يک کارخانه واکسن سازي تب برفکي را در سودان شمالي احداث مي‌کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا شافعی‌نیا در نشست خبری امروز 27 بهمن ماه با بیان اینکه موسسه جهاد استقلال موسسه‌ای عمومی و غیردولتی است اظهار داشت: این موسسه بر اساس قانون و تشکیل آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

وی افزود: موسسه جهاد استقلال با هدف حمایت و ساماندهی نیازها و خدمات بخش کشاورزی تشکیل شده و به عبارتی پشتیبانی کنند نیازهای بخش کشاورزی در زمینه اجرایی است.
 
شافعی‌نیا با بیان اینکه موسسه جهاد استقلال یک هلدینگ است اضافه کرد: این موسسه به عنوان هلدینگ شرکت‌هایی فعالیت می‌کند که این شرکت‌ها خدمات خود را به بخش کشاورزی ارائه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های مذکور در زمینه‌های مختلفی از جمله نهاده‌های تولید تا بحث تنظیم بازار فعالیت می‌کنند و از سویی چون یک بنگاه اقتصادی تلقی می‌شود این شرکت‌ها معمولا سودآورند.
 
شافعی‌نیا افزود: اما سود موسسه جهاد استقلال در راستای توسعه بخش کشاورزی صرف شده و منابع مالی آن با نظر مقام عالی وزارت جهاد هزینه می‌شود.
 
وی با بیان اینکه موسسه مذکور برای خود یک استراتژی تعریف کرده اظهار داشت: این استراتژی حول سه محور اساسی می‌چرخد که این محورها به شرح زیر هستند:
-    حمایت از بخش کشاورزی و تولید (پشتیبانی و تأمین نیازهای بخش کشاورزی برای تأمین غذای مردم)
-     تفکری در رابطه با بحث اقتصادی کردن تولید
-     یک بنگاه اقتصادی است (کسب درآمدهای مشروع و مطلوب برای بخش کشاورزی)
 
شافعی‌نیا با بیان اینکه شرکت‌های تحت پوشش موسسه استقلال جهاد فعالیت خود را از اقدامات زیربنایی شروع کرده‌اند ادامه داد: یعنی همکاران ما در شرکت‌های مختلف در زمینه‌های بهره‌وری از آب، توسعه آبیاری نوین تا بحث تأمین نهاده‌هایی مثل بذر، سموم، ادوات، بحث بازار، تنظیم نیازهای کشور همگام با تولید (یعنی شرکت‌های ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که اگر وارداتی نیز انجام می‌گیرد در راستای حمایت از تولید باشد) فعال هستند.
 
وی افزود: همچنین در بخش صادرات ما در پی حمایت از بخش غیردولتی و خصوصی هستیم.
 
مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با اشاره به نارسایی‌های موجود در بخش کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکلات برنامه‌هایی را ارائه می کند و ما نیز مصمم هستیم این برنامه‌ها به گونه‌ای اجرا شود که شرکت‌های ما بتوانند بخشی از این نیازها رفع کرده و یا روند اجرای برنامه‌ها را تسریع کنند.
 
شافعی‌نیا افزود: برای توسعه مواد پروتئینی یا شیر و گوشت در دنیا تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و علم و تکنولوژی در این زمینه به کمک تولید می‌آید.
 
وی ادامه داد: در کشور ما با وجود محدودیت منابع ماده اولیه خوراک دام نیاز به رشد تولید روز به روز افزایش می‌یابد، در همين زمينه دانشمندان علم ژنتيک تلاش مي کنند با همان تعداد دام ميزان توليد شير را افزايش دهند.
 
شافعي افزود: شرکت هاي ما نيز در اين زمينه وارد عمل شدند تا به اين مسئله کمک کنند.


 وی افزود: در گذشته تعللی از سوی بیمه مرکزی صورت گرفته بود چرا که پیش‌بینی شده بود تا این بیمه با سرمایه اولیه حدود 40 میلیارد تومان راه اندازی شود اما با توجه به تاخیر در راه اندازی آن نهایتا مصوب شد تا بودجه آن به 400 میلیارد تومان افزایش یابد.  

شافعي نيا ادامه داد: ما در حل پيگيري اين مسئله هستيم  اميدواريم به زودي اين موضوع حل شود.

وی اظهار کرد: کشت فراسرزمینی در راستای افزایش تولیدات در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشت و موسسه جهاد استقلال نیز دراین زمینه از سال‌های گذشته ورود پیدا کرد که با توجه به وجود دفاتر وزارت کشاورزی در برخی کشورهای آفریقایی می‌توانیم با ارائه خدمات از منابع آن کشورها برای کشت فراسرزمینی استفاده کنیم .

شافعي نيا ادامه داد: در زمینه کشت فراسرزمینی توافقی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده تا با تکیه با ارائه خدمات و استفاده حداقلی از منابع داخلی بتوانیم کشت فراسرزمینی در کشورهای آفریقایی مانند سودان شمالی توسعه دهیم .

به گفته وي  راه اندازی کارخانه تولید واکسن تب برفکی در سودان شمالی یکی از پروژه‌هایی است که در راستای کشت فراسرزمینی و تولید محصولات مورد نیاز بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین اوکراین یکی دیگر از کشورهایی است که برای کشت فراسرزمینی در حال بررسی و ارزیابی قرار دارد.