wheat.jpg

خودکفایی در تولید گندم و غلات ضروری است

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 خودکفایی در تولید گندم و غلات با توجه به شرایط سیاسی و بین‌المللی کشور ضروری است.
مجید کوپاهی - کارشناس کشاورزی - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: با توجه به حضور دشمنان ایران در عرصه‌های بین‌المللی و نیاز به محصولات استراتژیکی همچون گندم و غلات بهتر است کشور در تولید این محصولات به خودکفایی برسد زیرا هر زمان ممکن است کشورهای غربی، فروش این محصولات را به ما قطع کنند.

وی در این باره به جنگ جهانی اول اشاره و خاطرنشان کرد: در آن زمان کشورهای غربی تمام گندم تولیدی ایران را خریدند و آن را از دسترس خارج کردند که همین مساله باعث ایجاد قحطی در کشور شد.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: در سال‌های اخیر در کشور مصرف گوشت و برنج که تولیدشان به آب زیادی نیاز دارد بالا رفته است این در حالی است که ایران کشور کم‌آبی است و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی پرآب در کشور پایین است؛ بنابراین باید در جهت تغییر الگوی مصرف و استفاده بیشتر از محصولات آب‌اندوز به مردم آموزش‌های لازم داده شود.

به گفته وی در گذشته نان قوت اول مردم ایران محسوب می‌شد و سالانه تعداد دفعات مصرف برنج بسیار محدود بود اما طی سال‌های اخیر برنج هم به محصولی استراتژیک تبدیل شده است این در حالی است که هزینه‌های تولید برنج قابل مقایسه با گندم نیست.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که تولید برنج در کشور ما نیاز به آب زیادی دارد و مطالعات زیادی هم برای افزایش عملکرد آن نشده است، گفت: هم‌اکنون در مکزیک برنج‌های پاکوتاه را با استفاده از کود زیاد تولید می‌کنند و با توجه به این‌که کود نسبت به زمین و آب ارزان‌تر است، بازدهی تولید برنج در مکزیک افزایش یافته است.

کوپاهی تاکید کرد: محققان کشاورزی ایران می‌توانند با یافتن انواع گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی و امکانات کشور، کشاورزان را به کشت این محصولات ترغیب کنند. بخش وسیعی از خاک کشور شور است و امکان تولید بسیاری از گیاهان در آنها نیست اما شاید بتوان گونه‌هایی را که در مقابل کم‌آبی و شوری مقاوم باشند در آنها پرورش داد.

کوپاهی با بیان این‌که آب مصرف شده در تولید هر کالری گوشت برای بدن 10 برابر مصرف آب در گندم و جو است، گفت: هرچه الگوهای غذایی به سمت غذاهای گوشتی برود، آب بیشتری هدر می‌رود.

وی پیشنهاد ایجاد یک اتاق فکر با حضور صاحب نظران اقتصاد کشاورزی و تغذیه را ارائه داد و گفت: کارشناسان کشاورزی و تغذیه باید راجع به راهکارهای آینده در تامین امنیت غذایی کشور برنامه‌ریزی کنند.

این کارشناس کشاورزی استعداد کشور را برای تولید انواع محصولات به دلیل داشتن اقلیم‌های متعدد بالا دانست و افزود: باید با برنامه‌ریزی از این نعمت خدادادی در جهت خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

وی برخی چالش‌های پیش روی کشور در تامین امنیت غذایی را فرسایش خاک، کمبود منابع آبی، کشاورزی سنتی، نبود صنایع تبدیلی، نبود سیستم حمل و نقل مناسب و مشکلات بازاررسانی عنوان کرد.