wheat.jpg

پیش بینی افزایش تولید گندم در سال آینده زراعی/خرید تضمینی راهکاری برای تحقق خودکفایی

چاپ

خبرگزاری خانه ملتalt

 عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه پیش بینی می شود تولید گندم برای سال آینده زراعی افزایش یابد،گفت:چنانچه کشاورزان بتوانند برای سال آینده بیش از هشت میلیون تن گندم تولیدو دولت هم باخرید تضمینی مناسب این محصول را از آنان خریداری کند می توان به خودکفایی دست یافت.
محمدرضا امیری کهنوج درگفت و گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، درپاسخ به این سوال که میزان تولید گندم از سوی دولت دهم به صورت مداوم 13.5 میلیون تن اعلام می‌شد اما دولت یازدهم از اعلام میزان تولید گندم خودداری می‌کند و در این راستا منابع آگاه از تولید هفت میلیون تنی گندم در سال جاری خبر داده اند،آیا میزان تولید این محصول

نصف شده یا آمارهای دولت های گذشته نادرست بوده است؟ گفت: درسال گذشته تولید گندم به 13.5 میلیون تن رسید، اما متأسفانه عواملی چون خشکسالی، عدم مدیریت صحیح آب و پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم باعث کاهش تولید این محصول درسال جاری شد.

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه گنج و فاریاب درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته باعث شد که درصد بیشتر گندم کشور توسط مرزها به سایر کشورهای همسایه از جمله عراق و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت گرانی ارز فروخته شوند و همچنین درصد دیگری هم از سوی دامداری ها برای خوراک دام و طیور خریداری شوند این عوامل باعث کاهش رغبت گندم کاران به تولید گندم برای سال 92 شد به همین جهت دولت میزان تولید گندم را درسال جاری هفت میلیون تن اعلام کرده است .

سرانه مصرف آرد 10 میلیون تن است

این نماینده مردم در مجلس نهم،با بیان اینکه سرانه مصرف آرد 10 میلیون تن است،اظهار داشت: میزان تولید گندم برای سال جاری کاهش یافت، اما این میزان تولید به زیر 3 میلیون تن نرسیده است‌ به طوری که هر ساله کشاورزان بیش از 8 میلیون تن گندم را تولید کرده‌اند.

وی ادامه داد:دولت نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال آینده در هر کیلو 1050 تومان اعلام کرده که این نرخ هم با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی زیاد برای گندم‌کاران عادلانه نیست.

نماینده مردم کهنوج،منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب درمجلس ادامه داد:با توجه به اینکه دولت دهم همین نرخ خرید گندم را برای گندم کاران در نظر نگرفت،این عملکرد دولت باعث رغبت کشاورزان به کشت بیشتر گندم شده به طوری که پیش بینی می شود تولید گندم برای سال آینده افزایش خوبی پیدا کند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: چنانچه کشاورزان بتوانند برای سال آینده بیش از هشت میلیون تن گندم تولید کنند و دولت هم باخرید تضمینی مناسب این میزان گندم را در سیلوها ذخیره سازی کند به طور حتم نیاز به واردات گندم بسیار کاهش می باید و کشور تا مرز خودکفایی در تولید گندم می رود.