chick.jpg

واردات 60 هزار راس گوسفند زنده از ارمنستان

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از واردات 60 هزار راس گوسفند زنده ارمنستان به کشور خبر داد و گفت: واردات این دام ها تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.
به گزارش سازمان دامپزشکی کشور، محسن مشکوة درباره واردات دام از کشور ارمنستان گفت: صدور مجوز بهداشتی واردات دام زنده و فرآورده های دامی همچون گوشت قرمز بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است.

به گفته وی واردات دام زنده و فرآورده های دامی بر پایه درخواست متقاضیان و براساس ضوابط و مقررات ملی و همچنین ضوابط و مقررات بین المللی صوت می گیرد.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: به منظور واردات دام زنده و فرآورده های دامی، برنامه ارزیابی خطر در دو حوزه کتابخانه ای از طریق مراجعه به سایت سازمان جهانی بهداشت دام و همچنین حوزه میدانی از طریق بازدید هیات کارشناسی از کشور مورد تقاضا اجرا می شود و گزارش و نتایج ارزیابی خطر درکمیته فنی واردات و صادرات دام و فرآورده های دامی سازمان دامپزشکی کشور مطرح و با درنظر گرفتن مخاطرات احتمالی، تصمیم گیری صورت می گیرد.

مشکوة اضافه کرد: واردات دام های زنده از کشور ارمنستان بر همین اساس است؛ دام های خریداری شده در پست قرنطینه زیر نظر دامپزشکان اعزامی سازمان دامپزشکی کشورجمهوری اسلامی ایران نگهداری شده و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای از جمله پلاک گذاری، سمپاشی در طول مدت قرنطینه حداقل به مدت سه هفته روی آنها انجام می شود.

وی گفت: پس ازسپری شدن مدت قرنطینه و اطمینان از سلامتی دام ها و صدور گواهی بهداشتی توسط دامپزشکی کشور ارمنستان و تائید دامپزشکان اعزامی، به کشور وارد و در مرز ورودی (گمرک نوردوز)توسط دامپزشکی استان آذربایجان شرقی کنترل های لازم انجام و به نزدیک ترین کشتارگاههای مرزی از قبل تعیین شده حمل و تحت نظارت کشتار می شود.

وی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به 60 هزار راس گوسفند کشتاری از ارمنستان وارد ایران شده و زیر نظر بازرسان این سازمان کشتار شده است.

مشکوة تاکید کرد: دام های وارداتی از مرز ورودی تا کشتار تحت نظارت های قرنطینه ای اداره کل دامپزشکی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل قرار می گیرند و با توجه به علامتگذاری (پلاک کوبی)انجام شده در قرنطینه های مبداء و ثبت آنها در سیستم یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور، امکان خروج دام ها از سیستم نظارتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر، دلیل عمده استمرار صدور مجوز بهداشتی واردات سازمان دامپزشکی، اعزام بیش از 100 نفر از همکاران اعم از کارشناسان و مدیران ستادی و استانی به کشورارمنستان به منظور اعمال نظارت های بهداشتی و قرنطینه ای و دریافت گزارش ماموریت آنان بوده است. گزارش ماموریت کارشناسان و مدیران اعزامی در آرشیو دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور موجود و قابل دسترس است.