soy.jpg

یارانه شیر در حال محاسبه است نه در جیب دامداران

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 در حالی که حدود یک ماه از تصویب یارانه 300 میلیارد تومانی شیر در هیات دولت می‌گذرد هنوز این یارانه اختصاص نیافته و مسئولان در حال پیگیری برای محاسبه مابه‌التفاوت و اختصاص آن به دامداران هستند که البته آنها نسبت به اینکه در این زمینه مورد مشورت قرار نگرفته‌اند انتقاد دارند.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موضوع یارانه 300 میلیارد تومانی شیر خام پس از دستور رییس‌جمهور به وزرای جهاد کشاورزی و تجارت برای جلوگیری از افزایش قیمت این محصول و کاهش مصرف آن مطرح و حدود یک ماه گذشته در هیات دولت به تصویب رسید اما هنوز این یارانه اختصاص نیافته و البته دامداران از این‌که درباره نحوه اختصاص یارانه و میزان مابه‌التفاوت با آن‌ها مشورت نشده انتقاد دارند.

گرچه برخی رسانه‌ها از اختصاص اعتبار 300 میلیارد تومانی دولت به کارخانه‌ها برای در نظر گرفتن مابه‌التفاوت 190 تومانی به ازای هر کیلوگرم شیر خام خبر داده‌اند اما دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: تنها در جلسه هفته گذشته از او فهرست خرید شیر خام از دامداران را طی سه ماهه گذشته خواسته‌اند و برای اختصاص یارانه شیر زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است.

سیروس روستا - رییس اتحادیه مرکزی دامداران - نیز در این باره به ایسنا گفت: جای تعجب و سوال است چرا مسئولانی که می‌خواهند یارانه را به دامداران اختصاص دهند درباره برآورد قیمت تمام شده شیر خام، محاسبه مابه‌التفاوت نرخ واقعی با قیمت کنونی و چگونگی تنظیم بازار علوفه برای ثابت ماندن هزینه‌های تولید با دامداران مشورت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ یارانه‌ای به دامداران تعلق نگرفته است، افزود: دامداران که نمی‌دانند هزینه تمام شده مدنظر مسئولان برای تعیین مابه‌التفاوت 190 تومانی و البته قیمت علوفه‌ها در این محاسبات چقدر در نظر گرفته شده چگونه باید درباره میزان یارانه شیر اظهار نظر کنند چراکه اگر قرار باشد براساس این یارانه شیر دامداران محصول خود را تا پایان امسال به قیمت ثابتی به کارخانه‌ها تحویل بدهند و مجددا زیان نکنند، باید قیمت علوفه که در واقع ورودی تولید آنها در دامداری‌ها است نیز ثابت بماند.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: این درحالی است که قیمت علوفه‌ها از ابتدای امسال تاکنون همواره در نوسان بوده و دامداران نمی‌دانند باید برای تثبیت بازار علوفه مورد نیاز تولید خود چه کار کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به گذشت حدود یک ماه از تصویب یارانه 300 میلیارد تومانی شیر خام در هیات دولت و این‌که رییس جمهور از پیش از پیروزی‌اش در انتخابات تاکنون همواره بر مشورت با متخصصان برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تاکید کرده است باید برای در نظر گرفتن نحوه و روش اختصاص یارانه شیر به دامداران و محاسبه قیمت تمام شده واقعی این محصول با تولیدکنندگان و فعالان این بخش مشورت شود.