soy.jpg

پیش‌بینی تولید 680 هزار تن گندم در آذربایجان غربی

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 معاون امور گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: براساس پیش بینی‌های انجام شده برای سال زراعی 93-92، میزان 376 هزار هکتار گندم در استان کشت خواهد شد که انتظار تولید 680 هزارتن گندم از این میزان سطح زیر کشت خواهیم داشت.
مقصود قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: در سال زراعی 92-91، میزان 530 هزار تن گندم در استان تولید شده که براساس اعلام مبادی مصرف، گندم تولیدی استان در مقایسه با سال‌های گذشته از بالاترین کیفیت برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: کشت به موقع محصول و تراکم بذر در واحد سطح، تامین بذور اصلاح شده، توسعه مکانیزاسیون، بلوک بندی عرصه‌های کشت محصول و تعیین ناظر برای بلوک بندی‌ها از جمله رویکردهای اساسی سازمان برای افزایش راندمان و پایداری تولید گندم در استان است.

معاون امور گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان 1050 تومان است که بر همین مبنا خرید گندم از کشاورزان استان با نرخ مصوب دولت انجام می‌شود. همچنین سطح زیر کشت مکانیزه استانی 10 درصد افزایش نشان می‌دهد و تمامی نهاده‌ها از قبیل کود، سم، بذر و سوخت، تامین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

قربانی با بیان این‌که بیش از 40 هزار هکتار از مزارع زیر کشت گندم پائیزه تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از آغاز عملیات بیمه‌گری محصولات زراعی پائیزه تاکنون بیش از 40 هزار هکتار از مزارع زیر کشت گندم دیم و آبی در سطح استان تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته است و با برنامه ریزی این رقم را به 150 هزار هکتار می‌رسانیم.