wheat.jpg

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بذر مادری و پرورشی گندم و جو راتامین می کند

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که این شرکت برنامه ریزی لازم را جهت تامین و تدارک بذرهای پرورشی و مادری انجام داده است، گفت: سال آینده تمام بذر مادری و پرورشی گندم و جو توسط این شرکت تامین می شود.
«حبیب اله امیرخانی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سایر بذرهای مورد نیاز نیز برحسب نیاز معاونت تولیدات گیاهی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین خواهد شد.

وی با بیان این که بخش عمده کودهای شیمیایی مشمول یارانه بوده است، گفت: مراحل تامین، تدارک و توزیع کودهای شیمیایی از طریق این شرکت انجام می شود و در خصوص بذر، سم و ماشین آلات زمینه های فعالیت برای شرکت مهیا و مساعد است و بخش های مختلف تمایل دارند بسیاری از نیازمندی ها و مقدمات اجرای برنامه هایشان توسط شرکت صورت گیرد.

وی درباره تامین و توزیع کودهای شیمیایی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه 100درصد کودهای ازته در داخل کشور تولید و تامین می شود، فعالیت های شرکت متناسب با برنامه های معاونت تولیدات گیاهی تنظیم شده و تاکنون مشکلی برای تامین کود ازته در کشور وجود نداشته و در حال حاضر بیش از 200 هزارتن کود ازته در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشور ذخیره سازی شده است.

امیرخانی درباره کودهای فسفاته نیز گفت: در دو سال اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات گشایش اعتباری خرید از کانال این شرکت انجام نشده است و سال گذشته توسط شرکتهای وابسته به وزارت نفت این کار صورت گرفت که بیش از 107 هزار و 600 تن تأمین شد و در سال جدید علیرغم اینکه شرکت قادر بود از طریق روش ترک تشریفات خرید و اقدام به واردات کند، بنا به صلاح دید وزارت متبوع این امر توسط شرکتهای وابسته به مؤسسه جهاد استقلال انجام گرفت.

وی بیان کرد: تاکنون 135 هزارتن کود وارد کشور شده که 100 هزارتن آن در بندر امام خمینی (ره) و 35 هزار تن در بندر عباس موجود است و توزیع آن طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: همچنین این شرکت اقدام به برگزاری مناقصه بین المللی برای خرید 210 هزار تن کود فسفاته و 60 هزار تن کود پتاس کرده که مراحل قانونی طی شده و بازگشایی پاکت ها انجام و بعد از مشخص شدن برندگان مناقصه اقدام به عقد قرارداد شده است و طبق قرارداد با شرکتهای خارجی، این کود تا یک ماه دیگر وارد کشور می شود.

وی ادامه داد: با توجه به موجودی ابتدای سال و مقادیر خریداری شده از سوی شرکتهای وابسته به مؤسسه جهاد استقلال و مناقصه انجام شده توسط شرکت ، کود فسفاته در کشور برای سال جاری تکمیل است و نسبت به خریدهای سال 1393 برنامه ریزی های لازم در شرکت صورت خواهد گرفت.

امیرخانی درباره میزان اعتبارات شرکت از نظر ارزی و ریالی و جذب و تأمین اعتبارات اظهارکرد: شرکت بابت توزیع نهاده ها یارانه دریافت می کند و یارانه مابه التفاوت قیمت تمام شده نهاده ها با قیمت مصوب شده فروش از سوی دولت است.

وی اضافه کرد: این مابه التفاوت همه ساله توسط وزارت جهاد کشاورزی بصورت یارانه دراختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار داده می شود. تا قبل از سال 1385 این امر توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صورت می گرفت که تا آن زمان تسویه حساب کامل صورت گرفته و از سال 1385 به بعد این موضوع در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و چون 100 درصد یارانه ها به شرکت پرداخت نشده است ، بنابراین شرکت از این بابت بیش از 1200 میلیارد تومان تا پایان سال 1391 از وزارت جهاد کشاورزی طلب دارد.

به گفته وی از ابتدای سال تاکنون علیرغم یک مرحله تخصیص ، هیچ وجهی بابت یارانه ها به شرکت پرداخت نشده و شرکت نهاده ها را با استفاده از نقدینگی قبلی و فروش موجودی انبارها تامین کرده و تاکنون هیچ مشکلی از بابت تامین نهاده ها برای کودهای شیمیایی وجود ندارد و طبق توافق معاونتهای برنامه ریزی و امور اقتصادی ، اداری و مالی و تولیدات گیاهی مقرر شد نخستین تخصیص یارانه به شرکت پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره تاثیر عدم پرداخت یارانه در روند کاری شرکت گفت: به طور قطع کمبود نقدینگی می تواند یکی از عوامل مؤثر در کاهش فعالیت ها باشد اما با برنامه ریزیهای انجام شده تا این لحظه مشکل خاصی پیش نیامده و امیدواریم بعد از این هم با پرداخت به موقع یارانه ها توسط وزارت متبوع مشکلی پیش نیاید.

امیرخانی تاکید کرد: فعالیت های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی متناسب با برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت متبوع همه ساله در بحث نهاده ها ( بذر ، کود ، سم و ماشین آلات ) متناسب با وضعیت اعتباری و سایر عوامل مؤثر برنامه ای را تنظیم و اجرای بخشی از آن را به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی محول می کند.

به گفته وی برنامه های توزیع کود در سال 1393 هنوز اعلام نشده است، به طور قطع مطابق سالهای قبل این وظیفه بر عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خواهد بود و شرکت نیز متناسب با برنامه های وزارت جهاد کشاورزی تأمین ، تدارک وتوزیع را انجام خواهد داد . بحث سم و ماشین آلات هم متناسب با برنامه های وزارت با همکاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

هیات وزیران در جلسه مورخ 19/4/1373 بنا به پیشنهاد شماره 1892/63 مورخ 17/8/1372 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و بنا به استناد تبصره 3 ماده واحده قانون تفکیک وظایف وزارتخانه های کشاورزی و جهادسازندگی مصوب 1369 تصویب کرد که شرکت های «پخش کود شیمیایی و تولید سم » و «تولید، تهیه و توزیع بذر و نهال » در هم ادغام و شرکت جدیدی تحت عنوان شرکت سهامی خاص خدمات حمایتی کشاورزی با اساسنامه زیر ایجاد شود.

موضوع شرکت عبارت است از تولید، تهیه ، تدارک ، توزیع و حمل ونقل ، خریدوفروش انواع بذر و نهال اصلاح شده ، مواد و سموم دفع افات نباتی و بیماری های گیاهی ، کودهای شیمیایی و الی ، کودهای شیمیایی مخلوط ، هورمون ها و مواد غذایی گیاهان است که در اساسنامه شرکت «نهاده » نامیده می شود.

تعیین خط مشی و ضوابط مناسب در جهت تولید، تکثیر، تدارک ، توزیع ، حمل ونقل و خریدوفروش نهاده، تولید، تکثیر، تدارک ، تهیه ، توزیع ، حمل ونقل و فروش و واردات نهاده راسا یا توسط بخش تعاونی و خصوصی ، تحصیل نمایندگی از مؤسسات و اعطای نمایندگی به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با موضوع شرکت به منظور اجرای وظایف مندرج در ماده (2) با رعایت مقررات مربوط ، سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و با خرید سهام شرکت ها به منظور پیشبرد اهداف شرکت با رعایت مقررات مربوط ، اخذ تسهیلات اعتباری از بانک ها و مؤسسات اعتباری به منظور پیشبرد اهداف شرکت با رعایت مقررات مربوط و تهیه و تامین ماشین الات ، وسایل و لوازم یدکی ، تجهیزات ساختمان ها و تاسیسات مربوط اعم از منقول و غیر منقول در جهت نیل به اهداف شرکت از جمله وظایف این شرکت به شمار می رود.