wheat.jpg

تأمین دو میلیارد دلار ارز مورد نیاز نهاده ها تا دو ماه آینده/ بانک مرکزی متعهد شد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
بانک مرکزی متعهد به تأمین دو میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای تأمین سه قلم نهاده جو، ذرت و کنجاله سویا حداکثر تا دو ماه آینده شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی که با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی و مدیرعامل بانک کشاورزی برگزار شد، سهم بخش کشاورزی از تسهیلات پرداختی سیستم بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.در این نشست که به ریاست رئیس کمیسیون کشاورزی برگزار شده بود، درباره دو میلیارد دلار ارزی که مورد نیاز واحدهای مرغداری و دامپروری برای تأمین گوشت و مرغ تا پایان سال است، جمع‌بندی به‌عمل آمد.

عباس رجایی گفت: نماینده وزارت اقتصاد و دارایی تأمین دو میلیارد دلار برای کنجاله سویا، ذرت و جو را معقول و قابل پرداخت دانسته است، لذا اگر بانک مرکزی متعهد به پرداخت آن تا حداکثر دو ماه آینده شود، می‌توان انتظار داشت با توجه به قرار داشتن ماه محرم و شب‌های پایانی سال مشکلی در تأمین گوشت مرغ مورد نیاز مردم وجود نداشته باشد.

تکلیف کشتی‌هایی که سرگردانند، روشن شود

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به 26 کشتی سرگردان در بنادر جنوبی کشور افزود: مجموعه کشتی‌هایی که در بنادر است و ثبت سفارش صورت گرفته، به‌علت عدم اختصاص ارز و مابه‌التفاوت لازم امکان ترخیص کالا ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تا دو ماه آینده دو میلیارد دلار تأمین شود، اقتصاد کشور از بحران نجات پیدا کرده است.

رحیمی نماینده بانک مرکزی همچنین در این جلسه اظهار داشت: در مجموع 12 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است که در این میان 1.600 میلیارد دلار برای واردات ذرت دامی، 1.100 میلیارد دلار برای کنجاله سویا و 765 میلیون دلار برای جوی دامی تخصیص پیدا کرده است، اما تخصیص با استفاده متفاوت است؛ به این معنا که اگر بانک مرکزی ارزی را برای واردات اختصاص دهد، اما واردکننده به‌موقع از آن استفاده نکند، امکان بازگشت آن در سال بعد و پس از گذشت موعد مقرر وجود ندارد.

بانک مرکزی متعهد به پرداخت دو میلیارد دلار شد

رجایی در ادامه جلسه با تأکید بر ضرورت تضمین صورت‌جلسه نهایی ادامه داد: اکنون زمان آن است که بانک مرکزی با تدوین دستورالعملی که نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در آن لحاظ شده باشد، درباره تأمین نهاده‌ها تعهد لازم را بدهد.

وی تصریح کرد: در صورتجلسه نهایی، بانک مرکزی متعهد به تأمی دو میلیارد دلار ارز مورد نیاز خواهد شد.

کمیجانی معاونت مالی بانک مرکزی که در این جلسه حضور داشت، با اشاره به ثبت واردات برای کالاهای اساسی و سهم بخش کشاورزی از 10 میلیارد دلار اختصاص پیداکرده برای واردات، متعهد به تأمین ارز مورد نیاز شد.