chick.jpg

مردم شیر خام فله‌ای بخرند یا نخرند؟

چاپ

خبرگزاری فارسalt
در حالی برخی کارشناسان از مضر بودن محصولات لبنی غیرپاستوریزه و فله‌ای خبر می‌دهند که به تازگی دستورالعمل توزیع آن به تمام استان‌ها ابلاغ شده است. حال این سوال برای مردم پیش آمده که آیا می‌توانند اقدام به خرید شیر فله‌ای کنند یا خیر.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابتدای سال جاری اتحادیه دامداران استان خراسان رضوی پیشنهادی را به سازمان دامپزشکی کشور داد تا توزیع شیر فله‌ای با مجوز سازمان دامپزشکی کشور توزیع شود.
سازمان دامپزشکی کشور ابتدا اجازه داد در این استان به صورت پایلوت توزیع شیر فله‌ای انجام شود و به تازگی دستورالعمل توزیع را در کل کشور صادر کرده است.

اما در این میان مردم باید بدانند که آیا شیر فله‌ای که مستقیم از محل تولید یعنی دامداری‌ها به دستشان می‌رسد را می‌توانند استفاه کنند؟ آیا برای سلامتی آنها مضر نیست؟

از همان ابتدای مطرح شدن بحث توزیع شیر فله‌ای برخی کارشناسان که بیشتر از صنف کارخانه‌های لبنی بودند در مورد توزیع شیر فله‌ای موضع گرفته و آنرا مغایر با تئوری دانشمند فرانسوی "پاستور" دانستند.

پاستور  200 سال پیش کشف کرد برای از بین بردن باکتری‌های مضر در محصولات غذایی عمل پاستوریزاسیون انجام شود، یعنی آنچه امروزه در کارخانه‌های لبنی صورت می‌گیرد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با انتقاد از توزیع شیر فله‌ای افزود:پاستورایزاسیون اقدامی است که قرن‌ها پیش انسانها پس از تحمل بیماریهای فراوان و آسیب‌هایی که دیدند، کشف کردند این عملی است که در کارخانه‌های لبنی برای از بین بردن میکروب‌های مضر استفاده می‌شود.

باکری افزود: بیماریهای مشترک انسان و دام از طریق فرآورده‌های دامی پاستوریزه نشده منتقل می‌شود و سالانه بسیاری از انسانها و دام‌ها را نابود می‌کند و در صورتی که بخواهند شیر فله‌ای توزیع کنند این بیماری‌ها برای انسان کشنده خواهد بود.

وی افزود: دانشمند فرانسوی لویی پاستور 200 سال پیش عمل پاستوریزاسیون را  شناخت و با اجرای آن  در صنایع غذایی انجام میلیون‌ها نفر را از مرگ نجات داده است.

*شیر فله‌ای با مجوز سازمان دامپزشکی مشکلات بهداشتی ندارند

اما در این میان محسن مشکوة معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: قرار نیست همه دامداری‌های کشور اقدام به توزیع شیر فله‌ای بکنند، تنها دامدارانی که در تمام مراحل تولید مسائل بهداشتی تولید را رعایت می‌کنند حق توزیع شیر فله‌ای را با مجوز سازمان دامپزشکی خواهند داشت.

به گفته مشکوة، دامدارانی که مجوز توزیع شیر فله‌ای می‌خواهند، محل تولید آنها توسط ماموران بهداشتی سازمان دامپزشکی کنترل می‌شود تا تمام مسائل بهداشتی کاملا رعایت شده باشد و به ویژه از نظر بیماری سل و بروسلوز کاملا پاک باشد.

بیماری سل و بروسلوز از بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است.

وی می‌گوید: شیر خام در بسته‌بندی‌های مناسب و در مراکز مخصوص عرضه می‌شود و دارای برچسبی است که نشانگر مجوز سازمان دامپزشکی، پاک بودن بیماری و رعایت مسائل بهداشتی و هشدارهای بهداشتی مانند جوشاندن قبل از مصرف یا فراوری است.

*توزیع شیر فله‌ای قبلا هم انجام می‌شد اما سازمان دامپزشکی کنترل کرد

وی می‌گوید: بخش زیادی از شیر خام کشور به صورت خودمصرفی و یا عرضه مستقیم توسط دامداران انجام می‌شد و به دلیل پراکندگی دامداری‌های سطح کشور امکان کنترل آنها نبود بنابراین اقدام سازمان دامپزشکی کشور برای دادن مجوز به شیر فله‌ای جایگزین کردن یک اقدام مجاز بهداشتی و علمی برای توزیع غیرمجازی است که قبلا انجام می‌شد.

*دامداران: شیر فله‌ای خوش طعم و خوشمزه است

در همین حال، دامداران معتقدند‌ زمانی که شیر به کارخانه‌های لبنی وارد می‌شود آنقدر چربی آنرا می‌گیرند که طعم و مزه اصلی خود را از دست می‌دهد، و این گونه لبنیات از سوی مردم بیشتر استقبال می‌شود.

همچنین آنها می‌گویند: زمانی که شیر به صورت مستقیم عرضه می‌شود دامداران سود بیشتری دارند.

به گفته دامداران طی سالهای گذشته کارخانه‌های لبنی مرتب تلاش کرده‌اند که قیمت شیرخام را به قیمت کمتری از آنها خریداری کنند و از آنجایی که شیر محصولی فسادپذیر است و امکان نگهداری بیش از چند ساعت وجود ندارد بنابراین آنها مجبورند به هر قیمتی که کارخانه‌ها تعیین کنند شیر تولیدی را تحویل دهند.

دامداران می‌گویند عرضه مستقیم به مردم با رعایت مسائل بهداشتی عرضه را بی‌واسطه خواهد کرد.

*بالاخره مردم شیر خام فله‌ای بخرند یا نخرند؟
این یک امر بدیهی است که مردم حق دارند در مورد سلامتی مواد غذایی که استفاده می‌کنند مطمئن باشند.

بر اساس آنچه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: شیر خام فله‌ای در بازار باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد: بسته بندی مناسب، برچسب حاوی مجوز سازمان دامپزشکی، رعایت مسائل بهداشتی، پاک بودن از نظر بیماری و هشدارهای بهداشتی.

بنابراین ابنها معیارهایی است که اگر شیرخام موجود در بازار داشته باشد مورد تایید سازمان دامپزشکی است.

سازمان دامپزشکی کشور متولی و مسئول سلامت محصولات دامی قبل از فراوری است.