chick.jpg

تعویق یک‌ماهه پرداخت مطالبات گندمکاران/ قیمت خرید تضمینی شهریورماه اعلام شود

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

حدود 221 هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده است که افزایش 80 تومانی قیمت هنوز در آنها لحاظ نشده است و از 12 مردادماه نیز گندمکارانی که محصول خود را تحویل داده‌اند، پولی دریافت نکرده‌اند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری حدود 210 هزار هکتار سطح زیر کشت اراضی آبی گندمزار خراسان رضوی بود که از این میزان کشت‌شده حدود 800 هزار تن گندم تولید شد.
محمد صبور افزود: سال گذشته سطح زیر کشت 248 هزار هکتار بود که از این میزان سطح 800 هزار تن گندم تولید شد و امسال با وجود کاهش 38 هزار هکتاری کشت، همین مقدار سال گذشته تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 221 هزار تن گندم توسط دولت خریداری شده است که افزایش 80 تومانی قیمت هنوز در آنها لحاظ نشده است و از 12 مردادماه نیز گندمکارانی که محصول خود را تحویل داده‌اند، پولی دریافت نکرده‌اند.

صبور ادامه داد: کشاورزان به‌طور مرتب به مسئولان ذی‌ربط مراجعه می‌کنند و خواستار پرداخت مطالبات خود هستند و با توجه به اینکه اکنون در فصل کاشت محصولات پاییزه قرار داشته و به نهاده، کود و سم نیاز دارند، به شدت نیازمند نقدینگی هستند.

وی تصریح کرد: شرکت غله باید منابع لازم را برای خرید تضمینی گندم تدارک می‌دید تا این مشکل به‌وجود نمی‌آمد و همین  امر باعث کاهش انگیزه کشاورزان برای کشت بیشتر این محصول استراتژیک شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: بخش زیادی از گندم تولیدی امسال توسط بخش خصوصی، کارخانه‌های خوراک دام و طیور و آرد خریداری شده است که حتی حاضر نیستند آمار دقیقی از میزان خرید خود ارائه دهند که این مسئله باعث می‌شود این محصول از چرخه نان خارج شود.

صبور با اشاره به کاشت گندم در سال جاری تأکید کرد: برنامه کاشت گندم در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود و جهاد کشاورزی به‌دنبال آن است که حداقل به میزان کشت‌شده سال گذشته در سال جاری نیز کاشت شود و هم‌اکنون در حال توزیع 14 هزار تن بذر اصلاح‌شده است.

وی اظهار داشت: بین کاشت گندم و جو، رقابت وجود دارد. سال گذشته کشاورزان بیشتر به کشت جو رغبت داشتند، اما در سال جاری این مسئله به تعادل رسیده است.

صبور همچنین گفت: از مسئولان تقاضا می‌شود که در شهریورماه قیمت خرید تضمینی محصولات را اعلام کنند که کشاورزان بتوانند با توجه به آن کشت خود را انجام دهند و انگیزه آنها مضاعف شود.

وی در ادامه افزود: تأمین نهاده، بیمه به‌موقع و توجه به ناوگان مکانیزاسیون بسیار مهم است و از هم‌اکنون باید جهت تأمین کمباین‌های مناسب برداشت گندم توجه لازم شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر مسئولان جهاد کشاورزی، مقرر شد تا پایان مردادماه مطالبات گندمکاران پرداخت شود، اما با گذشت 10 روز از شهریورماه متأسفانه خبری نشده است و هنوز معلوم نیست که چه موقع مبلغ خرید تضمینی به حساب آنها واریز شود.