soy.jpg

بخش خصوصی برای واردات کالاهای اساسی به ۲ مشکل خورد/ ۲۰کشتی اجازه پهلو نگرفت

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt

بخش خصوصی برای واردات کالاهای اساسی با ۲ مشکل کمبود ارز و عدم تخصیص ارز ۱۲۲۶ تومانی علی‌رغم وعده دولت مواجه شد که موجب معطلی بیش از ۲۰ کشتی در دو بندر دوبی و امام خمینی(ره) شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌رغم اینکه اعلام شد دولت جدید تصمیم گرفت ارز 1226 تومانی کالاهای اساسی را تا پایان سال اختصاص دهد، خبرهای دریافتی تسنیم حاکی است، ارز 1226 تومانی تنها به واردکنندگان دولتی و شرکت بازرگانی دولتی اختصاص یافته و واردکنندگان بخش خصوصی که اقدام به واردات کالاهای اساسی از جمله گندم، روغن، کنجاله سویا ، ذرت و جو می‌کنند، نه‌تنها ارز 1226 تومانی نمی‌گیرند، ارز 2470 تومانی هم به‌صورت قطره‌چکانی از سوی بانک مرکزی به آنها اختصاص می‌یابد.

بنا بر این گزارش، از دوماه پیش ارز 2470 تومانی به‌صورت خیلی محدود به واردکنندگان بخش خصوصی تعلق گرفته است و هم اکنون بیش از 20 کشتی در بنادر دوبی و امام خمینی(ره) منتظر تخصیص ارز است تا پهلو بگیرد.

در حالی دولت یازدهم وعده اختصاص ارز 1226 تومانی به کالاهای اساسی را داده است که این ارز تنها به بخش دولتی تعلق می‌گیرد و بخش خصوصی از این ارز محروم است. هرچند دولت اعلام کرده است که بر اساس بودجه 92 قرار است مابه‌التفاوت ارز 1226 تا 2450 تومان را به واردکنندگان کالاهای اساسی در بخش خصوصی اختصاص دهد، ولی اولاً تاکنون این پرداخت‌ها عملیاتی نشده است، ثانیاً هیچ تضمینی وجود ندارد که این مابه‌التفاوت پرداخت شود، ثالثاً دستگاه متولی پرداخت این مابه‌التفاوت مشخص نشده است و رابعاً منابع پرداخت این مبالغ هنوز تعیین نشده است. تاکنون هیچ بخشنامه‌ای هم از سوی هیچ دستگاهی (بانک مرکزی، وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت) برای پرداخت مابه‌التفاوت‌ها ابلاغ نشده است.

بنا بر پیش‌بینی‌هایی که کارشناسان می‌کنند، اگر این مابه‌التفاوت‌ها پرداخت نشود، قیمت کالاهای اساسی تا دو برابر فعلی نیز افزایش خواهد یافت که لازم است دولت یازدهم راهکار جدید و فوری برای این مسئله بیندیشد.