chick.jpg

چانه‌زنی گندم‌کار داخلی بر ۸۰۰ تومان؛خرید از کشاورزخارجی با هزینه ۱۳۰۰ تومان

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt

در حالی کشاورزان ایرانی ماه‌ها برسر افزایش قیمت خرید تضمینی خرید گندم به ۸۰۰ تومان چانه زنی کردند که آن هم در عمل محقق نشد، که واردات و خرید یک کیلو گندم از کشاورزان خارجی حدود ۱۳۰۰ تومان برای دولت هزینه درپی داشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمارهای رسمی گمرک، در چهارماهه سال جاری 963 هزار تن گندم به ارزش 400 میلیون دلار وارد کشور شده است که هزینه واردات هر کیلو گندم بیش از 0.41 دلار بوده است. هر چند مسئولان دولتی مدعی هستند که این گندم ها با ارز 1226 تومانی وارد کشور می شود ولی باید برای محاسبه هزینه واقعی خرید این گندم‌ها نرخ دلار در بازار آزاد یعنی 3200 تومان را در نظر گرفت چرا که اگر بانک مرکزی دلارهای خود را برای واردات گندم خرج نکند، می تواند با فروش همین دلارها با نرخ 3200 تومان در بازار آزاد، معادل آن ریال کسب کند.

بر این اساس، هزینه واردات 963 هزار تن گندم در چهار ماهه امسال با احتساب 400 میلیون دلار و دلار 3200 تومانی بیش از 1280 میلیارد تومان می شود که برای هر کیلو بیش از 1320 تومان هزینه درپی دارد.

بنابراین بانک مرکزی به جای اینکه 400 میلیون دلار ارزان با نرخ 1226 تومان در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار دهد تا منافع آن به جیب کشاورزان خارجی برود، می تواند همین میزان دلار را در بازار آزاد بفروشد تا علاوه بر تنظیم بازار ارز داخلی، ریال کسب شده را به خرید گندم از کشاورزان داخلی با نرخی بسیار بالاتر از 800 تومان فعلی اختصاص دهد.

در همین ارتباط با عباس قبادی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت و گو کردیم که وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد قیمت خرید 1.5 میلیون تن گندمی که از ابتدای سال تا کنون وارد شده است، اظهار داشت: قیمتی که خریداری می شود بر اساس قیمت جهانی است و برای هر تن حدود 300 دلار پرداخت می‌شود که قیمت هر کیلوی آن 3 سنت محاسبه می شود و این یعنی حدود 450 تومان، بنابراین قیمت خریداری شده زیر نرخ قیمت داخل است(با دلار 1226).

وی با بیان اینکه دلاری که برای خرید گندم پرداخت می شود 1226 تومانی است، گفت: نیاز داخل حدود 10 میلیون تن است که اگر میزان خرید دولتی گندم از کشاورزان کمتر از این باشد مابقی آن وارد می‌شود. محاسباتی که از سوی رسانه‌ها برای قیمت گندم داخل و وارداتی مطرح می‌کنند بستگی به این دارد که با چه دلاری محاسبه می‌کنند ولی برای بازرگانی دولتی با توجه به اینکه از ارز 1226تومان استفاده می‌کنیم، قیمت آن کمتر از نرخی است که از کشاورزان خریداری می شود.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که چرا اجازه نمی‌دهید ابتدا خرید گندم داخل به پایان برسد سپس در صورت نیاز اقدام به واردات کنید، بیان کرد: در حال حاضر نیز واردات به کندی انجام می شود و منتظریم خرید داخل تمام شود سپس گندم مورد نیاز کشور را وارد کنیم. همچنین میزان نیاز به واردات در هر سال متفاوت بوده و بستگی به تولیدات داخل دارد.