corn.jpg

کشت دانه روغنی گلرنگ‌، باقلا و آفتابگردان در نمین

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مدیر جهاد کشاورزی نمین گفت: برای اولین بار در این شهرستان با هدف ارتقای تناوب زراعت دانه روغنی گلرنگ‌، باقلا و آفتابگردان کشت شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از جهاد کشاورزی نمین‌، بهروز آقازاده امروز گفت: یکی از فاکتورهای مهم در تولید محصولات کشاورزی و سالم سازی زراعت رعایت تناوب زراعی است.
وی گفت: تناوب معمول در شهرستان نمین دو ساله است که بین سیب زمینی و گندم برقرار است.

وی میزان اراضی کشاورزی آبی این شهرستان را ۲۱ هزار هکتار ذکر کرد و افزود: اگر تناوب زراعت پایین باشد و بر روی زمین‌های زراعی سال‌های متمادی یک نوع محصول کشت شود،‌ علف‌های هرز‌، آفات و بیماری‌ها افزایش یافته و مواد غذایی در عمق خاک مزرعه کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از این امر و برای این که بتوانیم تناوب زراعت در منطقه را از دو به سه و چهار سال افزایش دهیم، به کشت زراعت‌های جدید روی آورده‌ایم.

آقازاده گفت: امسال بصورت آزمایشی در سطح هشت هکتار از اراضی شهرستان گلرنگ، در سطح چهار هکتار باقلا و در سطح دو هکتار آفتابگردان کشت شده است.

وی افزود: این محصولات از نظر شرایط آب و هوایی و محیطی مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرند و در صورت مساعد بودن با شرایط منطقه نسبت به توسعه و ترویج کشت این محصولات در سال‌های آینده در منطقه اقدام می‌شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان در این زمینه بذور این ارقام را از استان‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج استان تامین کرده و در اختیار زارعان قرار می‌دهد.

وی‌، راهنمایی کشاورزان برای مبارزه با علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی را از دیگر حمایت‌های این اداره از کشاورزان در طول سال ذکر کرد.

وی افزود: ارقام جدید زراعی شهرستان بگونه‌ای انتخاب شده که از نظر صرفه اقتصادی با سیب زمینی و گندم که پیش از این در منطقه کشت می‌شد، برابری می‌کنند.