corn.jpg

مــرغ‌هاي 3 كيلـويــي روي دست مرغــداران مانده‌اند!

چاپ

درپي افـزايش توليد و ماندن مرغ‌هاي سنگين در مرغداري‌ها؛ توليدكنندگان تنظيم بازار را از معاونت اول رييس‌جمهوري خواستار شدند چراكه افزايش توليد طبق وعده‌ي مسوولان امر صورت گرفته است و حال بايد تدبيري براي مازاد توليد بينديشند.

حسين مقدم‌نيا - مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي - در گفت‌وگو با خبرنگاران تصريح كرد: سال گذشته دولت به توليد‌كنندگان اعلام كرد توليد كنيد و نگران توليد زياد نباشيد چراكه با افزايش توليد يا صادرات خواهيم داشت يا به صورت منجمد جمع‌آوري مي‌كنيم؛ كه اكنون بايد دولت درپي وعده خود بايد تدبيري براي مازاد توليد بينديشد.


وي با اشاره به برهم ريختگي‌ تعادل بازار عرضه و تقاضاي مرغ، اظهار كرد: در حال حاضر ماهانه 150 هزار تن مرغ توليد مي‌شود و تقاضا هم كاهش يافته كه باعث سنگين شدن مرغ‌ها و ماندن محصول روي دست مرغدار شده است.

به گفته‌ي مديرعامل اتحاديه‌ي سراسري مرغداران گوشتي كشور مرغ‌هاي زنده در واحد‌هاي توليدي از وزن سه كيلوگرم گذشته است كه به دليل نبود تقاضا روي دست مرغداران مانده و كشتار نمي‌شود كه اين امر باعث افت كيفيت محصول، ضرر به توليد‌كننده و افزايش تلفات مي‌شود. همچنين نوبت بعدي جوجه‌ريزي را با مشكل مواجه مي‌كند.

مقدم‌نيا گفت: مرغداران طي‌ نامه‌اي از معاونت اول رييس‌جمهوري پيگيري و تنظيم بازار مرغ را خواستار شده‌اند؛ چراكه طبق وعده‌ي مسوولان امر توليد افزايش يافته اما كشش بازار كم است و صادرات نداريم.

وي اظهار كرد: با توجه به وجود كشتارگاه‌هاي مدرن و بسته‌بندي‌هاي مناسب و مطابق شرايط روز، به وزارت كشاورزي پيشنهاد شده درصد كمي از توليد 150 هزار تني صادر شود و دولت كيلويي 500 تومان جايزه‌ صادراتي براي توليد در نظر گيرد.

به گفته او كشور‌هاي همسايه و حاشيه‌ي خليج‌فارس سالانه دو ميليون تن مرغ مصرف مي‌كنند كه اغلب از طريق واردات تامين مي‌شود و ايران مي‌تواند پنج تا 10 درصد توليد خود را صادر كند.

مديرعامل اتحاديه‌ي سراسري مرغداران گوشتي كشور تصريح كرد: 10 درصد از توليد، جنبه‌ي صادراتي دارد و بازار‌پسند است كه اگر جايزه‌ي صادراتي در نظر گرفته شود، توليد كيفي مي‌شود و عرضه و تقاضا نيز متعادل خواهد شد.

مقدم‌نيا افزود: ماهانه 72 تا 75 ميليون قطعه جوجه‌ريزي در واحد‌هاي گوشتي صورت مي‌گرفت كه تعادل بين بازار مصرف و توليد وجود داشت، اما امسال با درخواست افزايش توليد از سوي مسوولان ماهانه 80 تا 85 ميليون قطعه جوجه‌ريزي شده كه توليد را به 140 تا 150 هزار تن رسانيده است و مرغ‌ها در حال سنگين ‌شدن هستند.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان