soy.jpg

توليد متوسط 60 هزار تني "پنبه" در سال

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

سطح زير کشت پنبه در سال 92 به حدود 110 هزار هکتار مي رسد.
وي الله وثوقي معاون فني تعاوني اتحاديه و دانه هاي روغني کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: پنبه به عنوان يکي از کالاهاي استراتژيک و حائز اهميت در کشاورزي و صنعت به حساب مي آيد.

وي درباره سطح زيرکشت پنبه گفت: سطح زيرکشت ما در سال 91 در حدود 100 هزار هکتار بوده که در سال 92 به حدود 105 تا 110 هزار هکتار مي رسد که به لحاظ وزني در حدود 60 هزار تن را شامل شده که البته اين مقدار نصف نياز داخل را شامل مي شود.

وثوقي در ادامه اظهار کرد: واردات پنبه در حدود 50 هزار تن است که از کشورهاي ازبکستان، تاجيکستان‌، ترکمنستان و کشورهاي هم جوار تامين مي شود البته اين کشورها نيز با اتخاذ سياست هاي جديد از فروش پنبه خام جلوگيري کرده و خواستار فروش نخ و پارچه براي کسب ارزش افزوده بيشتر هستند.

معاون فني تعاوني اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني تصريح کرد: 17 استان زيرکشت پنبه مي باشد که خراسان رضوي، فارس و گلستان از مهم ترين آن مي باشند.

وي در پايان به  حمايت هاي صورت گرفته از اين صنعت اشاره کرد و گفت: دولت براي کشاورزان حداقل قيمت تضميني را مشخص مي کند تا کشاورزان زير آن قيمت محصولات خود را به فروش نرسانند با اين حال توجه و حمايت هر چه بيشتر وزارت جهاد کشاوزي و صنعت نساجي را براي گسترش اين صنعت تاثيرگذار مي طلبد.