soy.jpg

خرید بیش از 450 هزار تن گندم و جو در فارس/ عدم رضایت کشاورزان از قیمت خرید تضمینی

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
با توجه به اینکه برداشت جو و گندم در فارس آغاز شده است، تاکنون 280 هزار تن گندم و 180 هزار تن جو در این استان خریداری شده است، برآورد می‌شود دو میلیون و 100 هزار تن از این دو محصول در استان تولید شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: این استان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول راهبردی گندم نقش تعیین‌کننده‌ای می‌تواند در خودکفایی این محصول ایفا کند.

محمدحسین طلعتی افزود: برداشت جو و گندم در فارس حدود یک ماه است که آغاز شده است که تاکنون 114 هزار هکتار از اراضی گندمزار استان برداشت شده است که از این میزان سطح زیر کشت کشاورزان 280 هزار تن مازاد بر نیاز خود را به فروش رسانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان خرید، 247 هزار تن آن را کشاورزان به مراکز خرید تضمینی گندم به فروش رسانده‌اند و 35 هزار تن آن نیز توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: کشاورزان با توجه به هزینه بالای تولید و قیمت جهانی این محصول، از قیمت خرید تضمینی آن رضایت ندارند.

طلعتی تصریح کرد: کشاورزان حدود 25 درصد از گندم تولیدی خود را به‌منظور تأمین بذر مورد نیاز و مصرف خود و گاهی افزایش قیمت انبار کرده‌اند.

وی به برداشت جو نیز اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون 180 هزار تن جو در استان برداشت شده است که برآورد می‌شود در سال جاری 600 هزار تن از این محصول تولید شود.

طلعتی در پایان تأکید کرد: 730 دستگاه کمباین کار برداشت گندم و جو در شهرستان‌های مختلف استان ازجمله فسا، داراب و... را بر عهده دارند.