corn.jpg

قیمت گندم واقعی محاسبه شود

چاپ

خبرگزاری فارسalt
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم گفت: گندم از محصولات استراتژیک است و سهم بسیاری در تولید ملی داشته و باید قیمت آن هماهنگ با منطقه و جهان باشد.
محمد مهدی برومندی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مرودشت اظهار داشت: گندم از محصولات استراتژیک محسوب می‌شود و سهم بسیاری در تولید ملی داشته و هنوز جا برای افزایش قیمت دارد.

وی افزود: امروزه مسئله امنیت غذایی در سطح جهان ابعاد تازهای به خود گرفته و به یکی از مباحث مهم در تمام کشورهای جهان تبدیل شده و از آنجا که خودکفایی یکی از اصول امنیت غذایی محسوب می‌شود، دستیابی به این مهم از طریق افزایش تولید ممکن است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: گندم به عنوان محصول محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژه‌ای در تولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد و با تامین چهار درصد انرژی روزانه و 50 درصد پروتئین، نقش مهمی در سلامتی جسمی و ذهنی مردم جامعه دارد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودکفایی در تولید گندم از مهمترین اهداف اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده و با افزایش مداوم جمعیت دنیا، نیاز به مواد غذایی روز به روز با سرعت بیشتری در حال افزایش است و تحقق این امر در گرو حمایت از تولید و کشاورز میسر می‌شود.

برومندی ابراز داشت: قیمت گندم از مهم‌ترین دغدغه‌های کمیسیون کشاورزی مجلس نهم بود و جلسات مکرری در این زمینه برگزار شد و اعضای کمیسیون کشاورزی اعتقاد دارند که قیمت 720 تومان نیز نمی‌تواند مناسب باشد.

وی بیان داشت: در راستای حمایت از تولید ملی و قشر تلاشگر کشاورز، کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهادی را در قالب بودجه سال 92 به تصویب رساند و به صحن علنی مجلس برد مبنی بر اینکه قیمت خرید تضمینی گندم بر اساس قیمت منطقه‌ای و جهانی باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم در ادامه اذعان داشت: این پیشنهاد در صحن علنی مجلس رای نیاورد و به کمیسیون تلفیق برگشت خورده است.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این بحث همچنان در مجلس ادامه دارد و قرار بر این است تا در کارگروه‌های تولید ملی و در فراکسیون مربوطه بحث کارشناسی همه‌جانبه در این زمینه صورت گیرد تا حداقل در سال‌های آینده یک تصمیم خوب و مناسب برای قیمت گندم گرفته شود.