soy.jpg

دور بودن مراکز خرید تضمینی، گندم را به ناکجاآباد می‌برد!

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در بوشهر پنج مرکز خرید تضمینی گندم وجود دارد که فاصله آنها بعضاً بین 90 تا 160 کیلومتر است که این مسئله باعث شده مقداری از گندم از دسترس خارج شده و توسط دلالان خریداری شود که معلوم نیست به کجا برده می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی جاری 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سطح زیر کشت محصول راهبردی گندم اختصاص یافته است که 16 هزار هکتار آن آبی و 84 هزار هکتار آن نیز دیم است.

محمدتقی منوچهری افزود: بیش از 11 هزار و 700 تن بذور انواع ارقام گندم در ابتدای فصل کاشت بین کشاورزان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: برداشت این محصول در استان آغاز شده است، به‌طوری‌که تاکنون محصول حدود 80 درصد از مزارع برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر ادامه داد: حدود 407 دستگاه کمباین کار برداشت این محصول را بر عهده دارند که کارشناسان کشاورزی به‌منظور به حداقل رساندن ضایعات این محصول به‌طور مرتب بر کار آنها نظارت دارند.

منوچهری تصریح کرد: مقدار سوختی که برای کمباین‌دارها در نظر گرفته شده، سه میلیون و 250 هزار لیتر است که اگر نیاز باشد، دوباره سوخت بیشتری به آنها اختصاص داده می‌شود.

وی یادآور شد: در بوشهر پنج مرکز خرید تضمینی گندم وجود دارد که فاصله آنها بعضاً بین 90 تا 160 کیلومتر است که این مسئله باعث شده مقداری از گندم از دسترس خارج شده و توسط دلالان خریداری شود که معلوم نیست به کجا برده می‌شود.

منوچهری تأکید کرد: تا 24 اردیبهشت‌ماه کشاورزان 40 هزار تن گندم را به اداره غله فروخته‌اند و هفت‌هزار و 500 تن بذر هم خریداری شده است.

وی در پایان اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر بوشهر به سطحی حدود دوهزار و 500 هکتار بین 20 تا 80 درصد خسارت وارد کرده است، به‌طوری‌که باعث ریزش و ضایعات بیشتر این محصول شده است و در برداشت آن نیز تأخیر ایجاد کرد.