corn.jpg

موضوع عرضه شیر خام مسکوت ماند/ پایلوت به معنی آزمایش مردم نیست

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
مسئولان به مسائل بهداشتی جامعه اهمیت می‌دهند و قرار نیست با اجرای پایلوت عرضه شیر خام در استان خراسان، مردم مورد آزمایش قرار گیرند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره درج خبری با موضوع "بهتر است در زمینه عرضه شیر خام مسئولان مورد آزمایش قرار گیرند" گفت: مسائل بهداشتی جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولان کشوری نیز به این موضوع توجه دارند.

دکتر محسن مشکات افزود: متأسفانه عرضه فله‌ای شیر خام به مبحثی تبدیل شده که افراد و بخش‌های مختلف که حتی ممکن است صاحب‌نظر نباشند، به آن دامن می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: چرا مردم و بخش‌های مختلف به فروشگاه‌هایی که به‌صورت غیررسمی اقدام به فروش شیر فله‌ای می‌کنند، خرده نمی‌گیرند.

مشکات ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور شرایط ویژه‌ای را برای گاوداری‌هایی که قرار بود شیر خام فله‌ای عرضه کنند، تعریف کرده است، به‌گونه‌ای که باید طی دو سال گذشته این گاوداری‌ها از بیماری‌های سل و بروسلوز پاک بوده و شیر تولیدی آنها دارای بار میکروبی بسیار پایینی باشد.

وی تصریح کرد: قابل قبول بودن شرایط بهداشتی گاوداری و سایر تجهیزات لازم برای بسته‌بندی و همچنین عرضه شیر خام در مراکزی خاص و تحت نظارت از شرایطی است که سازمان دامپزشکی تعریف کرده است.

اپیدمی جدیدی در بخش دام، طیور و آبزیان وجود ندارد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در حال حاضر به‌دلیل نازک‌بینی‌هایی که در موضوع شیر خام از سوی مراجع و مراکز مختلف اعمال شده است، موضوع عرضه این فرآورده پروتئینی مسکوت ماند و در حال حاضر هیچ پیگیری‌ای انجام نمی‌شود.

مشکات درباره بیماری‌های شایع در بخش‌های دام، طیور و آبزیان تأکید کرد: در حال حاضر شرایط فارم‌های مختلف آرام است و مشکل خاص و اپیدمی جدیدی نیز وجود ندارد.

وی اظهار داشت: هرساله با گرم شدن هوا در فصول اردیبهشت، احتمال شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو می‌رود که ناقل آن کنه‌ها هستند.

مشکات همچنین گفت: سم‌پاشی و رعایت موازین بهداشتی از مواردی است که برای محافظت انسان‌ها توصیه شده است.

کاهش خطر ابتلا به تب کنگو با رعایت موازین بهداشتی

این مسئول در سازمان دامپزشکی در ادامه افزود: جوامع در معرض خطر ازجمله کسانی که با کشتار دام سر و کار دارند و همچنین دلالان و کسانی که به‌گونه‌ای با دام در ارتباط هستند، باید بدانند که رعایت موازین بهداشتی لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی‌های مختلفی برای مقابله با این بیماری و سایر بیماری‌های مشابه اعلام شده است.

مشکات در پایان یادآور شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سوش‌های مختلف در کشور تحت مراقبت است و در حال حاضر رخداد غیرعادی وجود ندارد.