hen.jpg

طرح قیمت‌گذاری تخم‌مرغ از مبداء/ هر عدد تخم‌مرغ 250 تومان

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در طرح قیمت‌گذاری تخم‌مرغ از مبداء، نرخ هر عدد بر روی محصول نوشته شده است تا از این طریق دست واسطه‌های اضافی کوتاه شود.
دبیرکل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب از طرحی خبر داد که به موجب آن تخم‌مرغ از مبداء تولید قیمت‌گذاری شده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد و گفت: در این طرح تخم‌مرغ تولیدی توسط مرغدار قیمت‌گذاری و بسته‌بندی می‌شود و با حذف واسطه‌های اضافی به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

دکتر سیدفرزاد طلاکش افزود: تخم‌مرغ تنها کالایی است که هم‌اکنون قیمت مشخصی ندارد و مغازه‌دار به هر قیمتی که بتواند آن را به فروش می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: کارهای مقدماتی این طرح انجام شده است تا از فروش تخم‌مرغ به‌صورت فله جلوگیری شود؛ فروش تخم‌مرغ به این شکل هم‌اکنون در میادین میوه و تره‌بار اجرا می‌شود و در صورتی که نرخ جدید این محصول معلوم شود، عرضه آن با نرخ مشخص آغاز می‌شود.

دبیرکل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: نرخ جدید تخم‌مرغ در سال جاری هنوز اعلام نشده است، ولی با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و 10 درصد سود مرغدار، نرخ هر کیلوگرم از این محصول پروتئینی به حدود چهارهزار و 400 تومان می‌رسد.

 

هر عدد تخم‌مرغ 250 تومان

طلاکش تصریح کرد: در این صورت هر عدد تخم‌مرغ به قیمت 250 تومان به فروش می‌رسد و فروش بیشتر از این قیمت به هر تعداد تخلف محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برای اجرای این امر باید بنکدارای‌ها به ساختار اتحادیه‌ها اضافه شده یا اتحادیه به‌صورت مستقیم مسئولیت توزیع این محصول را بر عهده می‌گیرد.

طلاکش تأکید کرد: با وجود تأخیر چندماهه در توزیع نهاده‌های دولتی از ابتدای هفته جاری شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به توزیع نقدی نهاده‌های دامی کرده است؛ این در حالی است که در چند ماه گذشته مرغداران با خرید از بازار آزاد، نهاده مورد نیاز خود را تأمین کرده‌اند.

وی اظهار داشت: این امر باعث زیان چندماهه مرغداران شده است که دولت برای آن باید فکری کرده و نرخ جدید تخم‌مرغ را هرچه زودتر اعلام کند تا مرغدار با اطمینان خاطر اقدام به تولید این محصول کند.

دبیرکل کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار درباره وضعیت صادرات این محصول گفت: به‌دلیل کاهش مصرف و افزایش هزینه‌های تولید، صادرات این محصول در ماه‌های اخیر به کندی صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که به‌رغم برداشته شدن سقف صادرات هفت‌هزار تن در ماه، میزان صادرات این محصول در 10 روز پایانی اسفند و فروردین‌ماه به 10 هزار تن رسید.