soy.jpg

پاي مرغ؛ محصول صادراتي ايران به چين و تايوان

چاپ

هشتاد درصد پاي مرغ استحصال شده از كشتار روزانه به عنوان محصولي پر مصرف به كشور چين و تايوان صادر مي‌شود و كشور آلمان نيز بزرگترين خريدار روده گوسفندي ايران براي تهيه سوسيس است؛ درصورتيكه اين محصولات در كشورمان به عنوان ضايعات كشتار دام و طيور تلقي مي‌شود اما طي سالهاي اخير درآمدزايي خوبي براي كشتارگاهها و كشور به همراه داشته است.


 كشتار دام و طيور داراي انواع امعا و احشام خوراكي و غيرخوراكي است كه فرآوري و استفاده از آن براي كشتارگاه‌ها و كشور سودآوري دارد.

اين اقلام داراي مصرف داخلي و صادراتي هستند كه در داخل فرآوري، تبديل و بسته‌بندي مي‌شوند.

50 درصد از وزن گوسفند زنده از زمان كشتار تا عرضه در بازار مصرف، 45 درصد از وزن گوساله و 28 درصد از وزن مرغ نيز در كشتارگاهها به ضايعات تبديل مي‌شود كه اغلب اين ضايعات فرآوري و مورد مصرف خوراكي يا غيرخوراكي انسان و دام قرار مي‌گيرند.

به‌طور نمونه روده‌ گوسفند پس از فرآوري براي تهيه‌ي سوسيس صادر مي‌شود كه عمده‌ترين خريدار و صادرات اين محصول كشور آلمان است؛ با توجه به اين‌كه روده‌ي گوسفند نگهداري بالايي دارد سوسيس آلماني درون روده گوسفند قرار مي‌گيرد كه اين محصول مشتري زيادي در كشور آلمان دارد.

پي داخل شكم دام نيز براي تهيه صابون در كارخانه‌هاي صابون‌سازي داخلي مصرف مي‌شود.

روده شيرين، خؤك، دل، قلوه و جگر، كله و پاچه نيز مصرف خوراكي انساني دارد.

بخشي از خون استحصال شده در كشتارگاه‌هاي دام نيز فرآوري و پس از تبديل به پودر خون، براي تغذيه و مكمل خوراك دام مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما با توجه به اين‌كه امكانات فرآوري خون چندان زياد نبوده و تبديل آن نيازمند شرايط خاص است، مقدار زيادي از خون استحصال شده‌ي كشتار گوسفند و گاو پاي جاليز‌ها تخليه مي‌شود و امكان تبديل به پودر خون را ندارد در صورتي‌كه پودر خون و پودر استخوان حاصل از كشتار‌ دام و طيور در همه‌ كشتارگاه‌هاي جهان براي تغذيه‌ي دام و بهترين مكمل غذايي دام و طيور استفاده مي‌شود.

پوست دامي نيز به سالامبور تبديل و اغلب به كشور‌هاي تركيه و ايتاليا صادر مي‌شود.

لذا با توجه به اين‌كه همه امعا و احشام دام قابل مصرف داخلي بوده يا بازار مناسب جهاني دارد، با شكل‌گيري صنايع جانبي و امكانات فرآوري آن درآمد بالايي براي كشتارگاهها و ارزآوري خوبي براي كشورمان خواهد داشت.

به گفته‌ي علي‌اصغر ملكي - رييس اتحاديه‌ي تهيه و توزيع گوشت گوسفندي- به دليل نبود امكانات مناسب مقدار زيادي از خون استحصالي كشتار دام علي‌رغم خاصيت بالاي آن، مورد فرآوري و مصرف بهينه قرار نمي‌گيرد. در حالي‌كه پودر خون و استخوان غذاي دام، طيور و آبزيان است و مصرف بالايي در جهان دارد كه مي‌تواند درآمد خوبي براي كشتارگاه‌ها داشته باشد.

وي افزود: به دليل كم‌بودن امكانات فرآوري، همه خون استحصال شده در كشتارگاهها امكان فرآوري را ندارد و دورريز مي‌شود.

همچنين مرغ زنده از زمان كشتار تا عرضه در بازار مصرف28 درصد ضايعات دارد كه اين ضايعات نيز مورد مصرف خوراكي و غيرخوراكي قرار مي‌گيرد.

دل، جگر و سنگدان مرغ كه در كشتارگاه‌ها فرآوري و بسته‌بندي مي‌شود، در بازار مصرف داخلي، تقاضاي خوبي داشته و به گفته‌ي حميد رحيمي‌نژاد - دبير انجمن صنفي كشتارگاه‌هاي صنعتي طيور - هر روز ميزان بالايي دل، جگر و سنگدان به بازار عرضه مي‌شود كه همه آن خريداري مي‌شود و بازار تقاضاي افزايش عرضه اين محصولات را نيز دارد كه اين خود درآمدي براي كشتارگاه‌ها است.

رحيلي‌نژاد با اشاره به اينكه پاي مرغ پس از پاك و تميز شدن، با بسته‌بندي‌هاي دو كيلوگرمي در بازار داخل و خارج عرضه مي‌شود، گفت: با توجه به اين‌كه نهايتا 10 تا 15 درصد پاي مرغ در بازار داخل مصرف مي‌شود و بقيه‌ي آن در كشورمان مشتري ندارد، طي چند سال اخير اين محصول پس از فرآوري و بسته‌بندي از طريق هنگ‌كنگ وارد بازار چين و تايوان مي‌شود كه ارز‌آوري خوبي براي كشور و درآمد مناسبي براي كشتارگاه‌ها داشته است.

به گفته‌ي وي هر كيلو پاي مرغ تقريبا به ارزش يك دلار صادر مي‌شود كه تقريبا معادل قيمت بازار داخلي آن است، اما به دليل نبود تقاضاي مناسب در داخل كشور با صادرات، از دورريز آن جلوگيري مي‌شود.

دبير انجمن صنفي كشتارگاه‌هاي صنعتي طيور اظهار كرد: پاي مرغ از محصولاتي است كه تقاضاي خوبي در بازارهاي جهاني، به ويژه چين و تايوان براي مصرف انساني دارد.

گفتني است؛ كله، دل، روده و خون مرغ نيز در ديگ پخت تبديل به پودر گوشت و در بازار خوراك دام، طيور و آبزيان مصرف مي‌شود. پر مرغ نيز در تهيه رختخواب مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان