soy.jpg

خریداری 300 هزار تن گندم توسط دولت/ تعیین قیمت پایه خرید گندم به ضرر کشاورز نیست

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
تاکنون 300 هزار تن گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی از کشاورزان خریداری شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به 12 تا 13 میلیون تن برسد.
مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: برداشت گندم در استان های جنوبی از قبیل خوزستان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و مناطق گرمسیری کرمانشاه آغاز شده و مراکز خرید نیز فعلا هستند.
دلاور حیدرپور افزود: تا هشتم اردیبهشت‌ماه سال جاری حدود 300 هزار تن گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری شده است.

وی با مساعد خواندن وضعیت خرید و برداشت محصول گندم خاطرنشان کرد: امیدواریم وضعیت خرید بدین ترتیب ادامه پیدا کند.

حیدرپور در پاسخ به سؤال ایانا درباره افزایش تعداد دلال‌ها در بازار خرید گندم امسال ادامه داد: دلال‌ها و واسطه‌ها در تمامی محصولات کشاورزی حضور دارند، اما استقبال کشاورزان نیز با اصلاح قیمتی انجام‌شده گندم برای تحویل گندم تولیدی خود به مراکز دولتی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: قیمت گندم در حال حاضر 720 تومان مصوب شده و امیدواریم که با افزایش تعداد مراکز خرید توسط شرکت بازرگانی دولتی دسترسی کشاورزان برای تحویل محصول بهتر شود.

حیدرپور یادآور شد: تعیین قیمت پایه 720 تومانی برای گندم نسبت به قیمت قبلی مناسب‌تر است و اگر کشاورز سود نکند، باعث ضررش نیز نخواهد بود.

 

جدول پاکی همچنان سن‌زدگی دو درصد را مدنظر دارد

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: پاداش در نظر گرفته شده رئیس جمهور به قیمت تضمینی فوق اضافه شده و تنها اگر بر اساس جدول پاکی گندم پاک و باکیفیت بالاتر از مقدار جدول باشد، به قیمت پایه اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: جدول پاکی همچون سال گذشته است و بر مبنای دو درصد افت مفید و چهار درصد غیرمفید قیمت 720 تومانی تعیین شده است که اگر گندمی پاک‌تر باشد، جایزه پاکی به آن تعلق می‌گیرد.

حیدرپور همچنین گفت: به میزان قیمت پایه گندم از 10 تا 45 ریال اضافه و کم خواهد شد، در صورتی که میزان پاکی کم یا زیاد شود.

وی در ادامه افزود: تا میزان دو درصد سن‌زدگی در حال حاضر قابل قبول است و افت مفید تلقی می‌شود و بر اساس جدول پاکی، افت غیرمفید چهار درصد عنوان شده است.

 

دیم‌زارهای استان‌های غربی در تنش خشکی

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت گندم‌زارهای دیم کشور خاطرنشان کرد: در برخی از استان‌ها به‌دلیل آنکه 45 روز باران نیامد، گندم‌زارها در معرض تنش خشکی قرار گرفته‌اند که امید است با بارندگی از تنش کاسته شده و شاهد وضعیت مطلوب در آنها باشیم.

حیدرپور استان‌های غربی کشور را دچار تنش برشمرد و ادامه داد: اگر دو بارندگی خوب داشته باشیم، وضعیت دیم‌زارها مناسب خواهد شد، در غیر این صورت افت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان­ تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود 12 تا 13 میلیون تن گندم در سال جاری برداشت شود.