hen.jpg

گندم ایرانی را به کیسه عراقی ها می ریزد

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

تعیین قیمت نامناسب برای خرید تضمینی گندم در سال92 موجب سرریز گندم های ایرانی پیش از برداشت؛ در کیسه عراقی ها شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ گندم نخستین کالا در فهرست محصولات استراتژیک و راهبردی است؛ به همین خاطر اهمیت ویژه به کشت آن توسط وزارت جهاد کشاورزی با تامین نهاده ها و ابزار آلات مورد نیاز یک ضرورت اجتناب نا پذیر است.

اجرای سیستم خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله اقدامات مثبت دولت در جهت رونق بخش کشاورزی و نیز تامین حداقل معاش مردم است، اما  تعیین قیمت نامناسب موجب شده تا تامین هزینه های کشاورزان مورد غفلت قرار بگیرد وزمینه ی خروج گندم یا هر یک از محصولات استراتژیک از کشور فراهم شود.
این امر خود پیش بینی واردات گندم تولید داخل با قیمت چند برابر از دیگر کشورها را، در سال جاری بیشتر قوت می دهد.
با اغاز سال زراعی جدید و افزایش هزینه های کشت، قیمت تمام شده نا خودآگاه تحت تاثیر قرار گرفته و روند صعودی به خود می گیرد.افزایش قیمت سم، سوخت تراکتور،اجاره کمباین ، دستمزد کارگر و ... متاسفانه در تعیین قیمت 800 تومان براي خرید تضمینی گندم چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
این درحالی است که کشورعراق از وضعیت قیمت خرید تضمینی نهایت استفاده را کرده و کشاورزان را  با پیشنهاد قیمت بالاتر به سمت خود کشیده و گوی سبقت را از مسولین امر در خرید تضمینی ربوده که در نهایت  کمبود میزان موجودی گندم کشور را شاهد خواهیم بود.
گذشته از آنچه که گفته شد  کشاورزان برای پایین آوردن هزینه های کشت  به‌رغم توصیه فنی کارشناسان برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز، تمایلی به انجام آن ندارند و این زنگ خطری است برای کاهش کیفیت و کمیت گندم در سال آینده که برای جلوگیری از این مورد می بایست نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک ازجمله گندم واقعی‌تر تعیین شود.
نگرانی خرید تضمینی گندم و افزایش سطح زیر کشت جو با استفاده از مزارع گندم، تهدیدی دیگری برای کمبود میزان ذخایر گندم در کشور است.
خرید تضمینی محصولات کشاورزی با رویکرد افزایش انگیزه برای کشاورزان در کشت محصول موضوعی است که باید از سوی مسولین امر بیشتر جدی گرفته شود.