chick.jpg

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: متوسط قیمت سه ماهه جهانی گندم مبنای خرید از کشاورزان باشد

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 سخنگوی کمیسیون کشاورزی با انتقاد به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، قیمت پایه گندم را ناکافی دانست و از طرح این کمیسیون برای افزایش قیمت گندم خبر داد.
او همچنین نسبت به قیمت پایه شیر و ضرر و زیان دامپرواران که با هزینه‌های بالای نگهداری از دام مجبور به کشتار دام تولیدی خود شده‌اند، هشدار داد و گفت: تبعات این اقدام در سال 92 دیده می‌شود.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: قیمت فعلی گندم پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست و حتی نمی‌تواند هزینه‌های تولیدی آنها را جبران کند، به همین منظور طرحی را در مجلس پیگیری می‌کنیم که بین هزینه‌های تولید و قیمت تضمینی گندم یک رابطه منطقی ایجاد کنیم.

وی گفت: در این صورت متوسط قیمت سه ماهه جهانی گندم را ملاک عمل خود قرار می‌دهیم که این عدد تقریبا حدود 1000 تا 1050 تومان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشورهای آمریکایی و اروپایی سالانه میلیون‌ها دلار سوبسید به کشاورزانشان می‌دهند گفت: ما علاوه بر اینکه چیزی به کشاورزانمان نمی‌دهیم قیمت‌ها را آزاد کرده‌ایم قیمت آب، کود، بذر و نهال افزایش زیادی پیدا کرده، به‌علاوه با آزاد شدن سوخت گازوییل هزینه شخم در هر هکتار سه برابر شده است.

پاپی‌زاده ادامه داد: ما در حالی که این هزینه‌ها را به دوش کشاورز اضافه کرده‌ایم، در سال گذشته گندم را 420 تومان خریده‌ایم، امسال هم در خوشبینانه‌ترین حالت قرار است گندم 550 تومان از کشاورز خریداری شود که کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد بر اساس چیزی که برآورد شده، تولید در حدود 850 تومان در هر کیلو گندم برای کشاورز تمام می‌شود و اگر حتی بخواهیم معیارمان تامین هزینه تولید کشاورز باشد باید قیمتی بیش از 850 تومان را درنظر بگیریم تا بتوانیم هزینه‌های تولید را برای کشاورز تامین کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره اقدام کشور عراق در خرید گندم با نرخ 2000 تومان از کشاورزان هم عنوان کرد: تعادل قیمت بین عرضه و تقاضا مشخص می شود، وقتی ما قیمت جهانی را درنظر بگیریم وگندم را به قیمت متوسط قیمت جهانی بخریم یعنی همان قیمتی که گندم در خارج از ایران به فروش می‌رسد برای کشاورز عراقی هم فرقی نمی‌کند که گندم را از کجا خریداری می‌کند در نتیجه تمایل برای دلالان و قاچاقچیان گندم هم کمتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: وقتی که قیمت گندم را منطقی کردیم دلالان و قاچاقچیان هم ترجیح می‌دهند از مبادی قانونی گندم بخرند و وارد کنند در حال حاضر قیمت جهانی گندم 110 تا 120 دلار است و با پایه ارز مرجع 2450 تومانی که دولت تعیین کرده قیمت گندم همان میزانی می‌شود که ما به دنبال تعیین آن هستیم.

پاپی‌زاده درباره تصویب قیمت 1000 تومانی برای گندم خاطر نشان کرد: پیشنهاد این قیمت‌گذاری را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کردیم و روند آن را پیگیری می‌کنیم بعلاوه با وزارت کشاورزی بحث کردیم که به عنوان بزرگ‌تری متولی تولیدات موظف است از تولیدکننده و کشاورز دفاع کند اما متاسفانه این وزارت قیمت به مراتب پایین‌تری را پیشنهاد می‌دهد، قیمتی که حتی کفاف هزینه‌ها را هم نمی‌دهد، همانطور که گفتم اگر براساس هزینه‌های تولید هم بخواهیم قیمت را مشخص کنیم قیمتی حدود 850 تومان را باید درنظر بگیریم که این را هم وزارت جهاد کشاورزی فعلا نپذیرفته است.

پاپی‌زاده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره تعیین قیمت شیر در سال جاری گفت: کشاورزی به خودی خود جذبه‌ای برای تولید ندارد این بخش از جمله بخش‌های اقتصادی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد چه به لحاظ حمایت‌های عرفی و چه به لحاظ سوبسیدها و یارانه‌ای که به این بخش تعلق می‌گیرد، در بخش دامپروری و تولید لبنیات، مشکلات ما دوچندان است متاسفانه در چند سال گذشته صنعت دامپروری ما بسیار آسیب‌پذیر شده است.

او ادامه داد: دامپروری ما در یکی دو سال گذشته به دلیل نبود علوفه و بالا رفتن هزینه‌های تولید نتوانست از سرمایه‌اش که دام مولد است صیانت کند و ما شاهد این بودیم که دام مولد که تولید کننده شیر است به دلیل هزینه‌های نگهداری‌های بالا و نداشتن صرفه اقتصادی به کشتارگاه رفت، در یک سال گذشته کشتار دام ماده و دام مولد ما رشد زیادی داشته که این تنش به امسال منتقل شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: اگر بخواهیم تولید شیر را افزایش دهیم باید یکی دو سال دام مولد پرورش دهیم تا به بهره‌برداری برسد، وقتی دام مولد را به کشتارگاه فرستادیم قطعا مسائل و مشکلاتش درسال‌های بعد نشان داده خواهد شد.

پاپی‌زاده افزود: در کشورهای آمریکایی و اروپایی با این که صنعت و خدماتشان مهمتر از بخش کشاورزیشان است، سوبسیدهای خاص و ویژه‌ای به دامداران و کشاورزانشان می‌دهند تا پتانسیل تولید را برای روز مبادا حفظ کنند و بتوانند تولیداتشان را به کشورهای دیگری صادر کنند.

وی با اشاره به قیمت حامل‌های انرژی گفت: متاسفانه در مملکت ما سوخت آزاد شد و هزینه‌های زیادی برای کشاورز به وجود آورد مثلا هزینه سوخت سه برابر شد، هزینه شخم سه برابر شد و هزینه حمل و نقل پنج برابرافزایش پیدا کرد که این هزینه‌ها به کشاورز زحمت‌کش منتقل شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: هیات دولت بودجه بخش کشاورزی را افزایش داد اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح این فرصت مورد استفاده قرار نگرفت و حمایت درستی از کشاورز نشد، در بحث هدفمندی یارانه‌ها هم کشاورز آسیب‌ دید و وزیر جهاد کشاورزی نتوانست وظیفه‌اش را که تهیه بسته حمایتی از کشاورزان بود انجام بدهد.

او با اشاره به قیمت 930 تومانی شیر هم گفت: این قیمت سود چندانی را عاید تولیدکننده نمی‌کند اگر تولیدکننده شیر را زیر این قیمت بفروشد عملا باید گاوش را به کشتارگاه بفرستد مشکل در این جاست که عملا هزینه‌های تولید را افزایش داده‌ایم اما نمی‌خواهیم 20 درصد افزایش قیمت بدهیم چون بار آن به دوش مصرف ‌کننده می‌افتد و ضررو زیانش متوجه همه مردم می‌شود این هزینه‌ها را مدیران بخش ارشد کشاورزی کشور به مردم تحمیل کردند.

پاپی‌زاده ادامه داد: آنها در چند سال گذشته هیچ آماری از عملکردشان ارائه نکرده‌اند من بارها به عنوان سخنگوی کمیسیون اعلام کردم که وزیر باید آمار بدهد تا بفهمیم چقدر تولید کرده اما متاسفانه به جز فرار از آمار کاری نکرده است.