chick.jpg

قیمت پایین گندم، مبارزه با آفات را به حاشیه کشاند/ خسارت 50 درصدی به مزارع دیم جو

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
به دلیل قیمت بالای سم، سوخت و هزینه کارگری و مهمتر از همه قیمت پایین گندم، کشاورزان انگیزه‌ای برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز گندم ندارند.
مدیر جهاد کشاورزی هرسین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: گندم از کالاهای استراتژیک و راهبردی است؛ به همین دلیل جهاد کشاورزی اهمیت زیادی به کشت آن می‌دهد، به‌طوری‌که کارشناسان به‌طور مرتب تولید آن را رصد می‌کنند و توصیه‌های فنی لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.

علی‌اشرف جلیلی افزود: به‌دلیل قیمت پایین گندم، قیمت بالای سم، سوخت و هزینه‌های کارگری، به‌رغم توصیه فنی کارشناسان برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز، کشاورزان تمایلی به این کار ندارند و این هشداری است که کیفیت و کمیت گندم در سال آینده کاهش یابد و برای جلوگیری از این مسئله بهتر است نرخ خرید تضمینی کالاهای کشاورزی ازجمله گندم واقعی‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: هزینه کاشت، داشت و برداشت کشاورزان به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؛ طبیعی است که باید متناسب با این هزینه‌ها نرخ خرید تضمینی کالاهای کشاورزی محاسبه شود.

جلیلی به کاهش قابل توجه نزولات آسمانی نیز اشاره کرد و ادامه داد: فصل پاییز و زمستان بارندگی مناسب و کافی بود و وضعیت سبز مزارع مناسب بود، اما از اواخر زمستان تاکنون بارندگی آنچنانی در شهرستان نیامد و همین مسئله باعث شده تا الان بیش از 50 درصد اراضی دیم جو از بین رفته و اگر بارندگی کافی اتفاق نیفتد، این رقم بسیار بیشتر می‌شود و خسارت فراوانی به کشاورزان وارد می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس سطح زیر کشت و متوسط برداشت شهرستان، اول فصل برآورد می‌شد 46 هزار تن گندم تولید شود، اما هم‌اکنون این میزان به 37 هزار تن کاهش یافته که اگر باران نیاید، طبیعی است کمتر هم می‌شود