wheat.jpg

افزایش زود هنگام نرخ گوشت قرمز به بهانه ارز مبادله ای غیرمنطقی است

چاپ

خبرگزاری ایرناalt
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با تاکید بر این که کمبودی در تولید گوشت قرمز وجود ندارد، گفت: افزایش زودهنگام نرخ گوشت قرمز به بهانه تغییر ارز مرجع به ارز مبادله ای غیرمنطقی است.
ˈسعید سلطانی سروستانیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در برنامه سالانه تولید گوشت قرمز (980هزارتن ) هیچ تغییری ایجاد نشده و کمبودی دراین زمینه وجود ندارد .

وی با بیان این که 10 درصد گوشت مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود، ادامه داد: در حال حاضر گوشت وارداتی موجود در بازار مصرف ، مربوط به سه ماه گذشته بوده که با ارز مرجع 1226 تومان وارد شده است و با اعلام تغییر ارز مرجع به مبادله ای برای واردات، نبایستی قیمت گوشت به طور یکباره افزایش می یافت.

وی تاکید کرد: با تغییر ارز مرجع به ارز مبادله ای حداقل باید سه ماه دیگر با تغییر قیمت گوشت وارداتی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در باره عوامل افزایش نرخ گوشت تولید داخل نیز اظهارکرد: محورهایی همچون وجود دلالان، قاچاق دام زنده کماکان بر افزایش نرخ این محصول در بازار مصرف تاثیر گذار بوده است.

سلطانی گفت: هم اکنون دام زنده گوساله از مرزهای غربی به ترکیه و دام زنده گوسفندی به منطقه خلیج فارس قاچاق می شود که باید با نظارت بیشتر دولت از ادامه این موضوع جلوگیری شود.

وی افزود: باید با حذف دلالان از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف جلوگیری شود تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان نهایی متضرر نشوند.

به گفته سلطانی، در زمان حاضر متوسط قیمت گوشت لاشه گوسفندی در کشور حدود 20 هزارتومان و متوسط قیمت لاشه گوساله حدود 18 هزار تومان است.

وی افزود: افزایش چند برابری گوشت قرمز به صورت یکباره غیر قابل قبول است که همکاری دستگاه های نظارتی را می طلبد.