hen.jpg

كشاورزان بیشتر خواهان صادرات گندم به كشورهای عربی هستند/مقدار زیادی گندم احتكار شده است

چاپ

خبرگزاری ایلناalt

 عدم فروش گندم از سوی كشاورزان باعث برهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بورس شده است كه همین امر یكی دیگر از عوامل افزایش قیمت نان خواهد بود.
به دلیل خرید تضمینی گندم با قیمت پایین در داخل كشور، كشاورزان داخلی بیشتر به صادرات گندم به كشورهای عربی تمایل دارند.
حسن رضایی پور كارشناس بورس كالا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مخالفت كشاورزان با خرید تضمینی گندم با قیمت 650 تومان تا 800 تومان گفت: دلیل این مخالفت مربوط به بحث عرضه و تقاضادر بازار و خرید گندم با قیمت ارزان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر گندم در بازارهای جهانی قیمت بالایی دارد و به همین دلیل کشاورزان تمایل به صادرات كالای خود به كشورهایی مانند عربستان و عراق دارند.
رضایی‌پور خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در كشور عراق گندم به قیمت 600 سنت خریداری می‌شود، به عبارتی با این بهایی كه پرداخت می‌شود صادرات برای كشاورزان با سود چشمگیری همراه خواهد بود.
وی هزینه های بالای تولید و هزینه بالای کود شیمیایی را از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت گندم دانست.
وی در پاسخ به این سوال كه چرا كشاورزان از كودهای ارگانیك استفاده نمیكنند، گفت: عدم فرهنگ‌سازی و بالا بودن هزینه این گونه كودها از دلایل عدم استفاده كشاورزان از كود ارگانیك است.

این كارشناس كالا در ادامه به یكی از معضلات حوزه كشاورزی اشاره كرد و گفت: بعد از نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه برخی از كشاورزان به احتكار گندم پرداختند تا با افزایش قیمت دلار گند‌مهای خودرا با قیمت بالاتری بفروشند این مورد هم باعث شده است كه كشاورزان از فروش‌ گندم‌های خود با خرید تضمینی 800 تومان به دولت صرف‌نظر كنند.

رضایی پور در پایان خاطرنشان كرد: عدم فروش گندم از سوی كشاورزان باعث برهم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بورس شده است كه همین امر یكی دیگر از عوامل افزایش قیمت نان خواهد بود، همچنین در سال جدید عرضه های تاثیرگذار مانند برنج و شکر نداشته ایم و کالاهای عرضه شده در سال جدید تنها به مقدار ناچیزی جو، سویا و ذرت ختم میشود.

گفتنی است، خبرها حاكی از آن است كه بازرگانان عراقی گندم‌های ایرانی را كیلویی 1000 هزار تومان از كشاورزان ما می‌خرند و همین سود باعث مخالفت كشاورزان جهت فروش گندم‌های خود به دولت شده است.