corn.jpg

گوشت هاي وارداتي مجوز سازمان دامپزشکي دارد

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: گوشت هایی که از مبادی مجاز وارد می شود با نظارت و تأیید ناظران بهداشتی این سازمان به دست مصرف کننده می رسد.
محسن مشکات در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی مسئول تأمین بهداشت دام در کشور است ، درباره روند واردات گوشت افزود: سازمان دامپزشکی در صورتی مجوز واردات گوشت را صادر می کند که در آن کشور عوامل بیماری زا در دامداری هایش گزارش نشده باشد.

وی گفت: پس از صدور مجوز واردات، ناظران و نمایندگان سازمان دامپزشکی به کشور تولید کننده می روند تا سلامتی دام ، مراحل ذبح و شرایط نگهداری و انتقال را مرحله مرحله از لحاظ بهداشت و سلامت کنترل کنند.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: ناظران بهداشتی این سازمان لاشه دام را پس از نمونه برداری و نتیجه آزمایش برای ارسال به کشورمان تأیید می کنند.
مشکات گفت: گوشت های وارداتی پس از تخلیه در بندر دوباره نمونه برداری و آزمایش می شود و در صورت دریافت گواهی ترخیص ، وارد بازار یا وارد کارخانه های صنایع غذایی می شود.
وی افزود: استانداردهای سلامت و بهداشت برای گوشت های وارداتی که به صورت خام وارد بازار شود یا برای تولید فراورده های گوشتی به کارخانه ها ارسال شودد ، یکسان است.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور درباره کیفیت گوشت های وارداتی از هند گفت: از آنجا که در هند گاومیش کشتار می شود این گوشت مناسب کارخانه های فراوری و سوسیس و کالباس است و از لحاظ بهداشت و سلامت نیز با نظارت و تأیید ناظران و دامپزشکان سازمان دامپزشکی کشور وارد می شود.
مشکات افزود: هند یکی از تولیدکنندگان گوشت قرمز در دنیاست که سالانه بیش از 3 میلیون تن گوشت صادر می کند
و یکی از گزینه های واردات گوشت است.
وی تأکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور تلاش می کند گوشت باکیفیت و سالم از مبادی مجاز وارد کشور شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: این سازمان برای کشورهایی مجوز صادر می کند که از لحاظ بیماری های مشترک دام و انسان، بیماری جنون گاوی و تب برفکی ، پاک و از نظر سازمان جهانی دامپزشکی نیز مورد تأیید باشد.
مشکات افزود: مسئولیت تأیید سلامت فراورده های خام و از جمله گوشت بر عهده سازمان دامپزشکی است اما زمانی که در عملیات فراوری قرار می گیرد مسئولیت آن متوجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی گفت: چنانچه گوشت از مبادی غیرمجاز و به صورت قاچاق وارد چرخه فراوری شود و از نظر سلامت و بهداشت مشکلی داشته باشد برای بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل تشخیص و پیگیری خواهد بود.
معاون سازمان دامپزشکی کشور افزود: بازرسان این سازمان نیز چنانچه در سردخانه ای گوشت بی کیفیت ببینند که تأییدیه بهداشتی لازم را ندارد ، گزارش می کنند تا رسیدگی شود.