chick.jpg

تعيين نرخ 800 تومان براي خريد تضميني گندم به دولت پيشنهاد شد

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی از پيشنهاد تعيين 800تومان براي خريد تضميني هر کيلو گندم به دولت خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ ناصر توکلي در کنفرانس خبري اظهار داشت: برداشت گندم از سه استان بوشهر، فارس و خوزستان آغاز شده اما نحوه خرید و مدیریت آن مناسب میزان تولید نیست چراکه پراکندگی مراکز خرید باید به گونه‌ای باشد که امکان جمع‌آوری گندم در همه مناطق فراهم شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان از قیمت خرید تضمینی 650 تومان گندم اظهار رضایت ندارند،گفت: نرخ خرید تضمینی گندم امسال 550 تومان تعیین شده بود که بعد از پیگیری‌های انجام شده به 650 تومان برای گندم معمولی و 680 تومان برای گندم دوروم افزایش یافت.

توکلی گفت:‌ براساس هزینه‌های تولید و با توجه به ضرورت جمع‌آوری مناسب گندم تولیدی کشاورزان، وزارت جهاد کشاورزی برای بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم امسال را کیلویی 800 تومان پیشنهاد داده است.

 توکلی ادامه داد: اگر سیاست بر این است که قیمت‌ها واقعی شوند و کشاورز کود شیمیایی را به قیمت فوب خلیج فارس خریداری کند باید گندم تولیدی آن‌ها نیز به همین قیمت از کشاورزان خریداری شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در سال گذشته خرید تضمینی به گونه‌ای صورت گرفت که گندم تولید داخل به صورت کامل جمع‌آوری نشد، اظهار امیدواری کرد امسال شرایط به گونه‌ای است که با پراکنش و امکانات مناسب، گندم تولیدی کشاورزان جمع‌آوری می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال ظرفیت ذخیره‌سازی 9 میلیون تن گندم در کشور وجود دارد، گفت: نحوه خرید، مدیریت و مراکز خرید باید متناسب با میزان تولید باشد و امکان جمع‌آوری تمام محصولات تولیدی کشاورزان باشد.

 وی تأکید کرد: امیدواریم همچنان که سازمان غله قبلا نیز قول داده است امسال پراکنش مراکز خرید متناسب با پراکندگی تولید‌کنندگان باشد.

توکلی گفت: در حالی که قبلا سازمان تعاون روستایی گندم کشاورزان را خریداری می‌کرد، شرایط به گونه‌ای بود که امکان خرید کمترین گندم  در دور افتاده ترين نقاط کشور میسر بود و میزان خریدهای تضمینی افزایش می‌یافت.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش خصوصی زیرساخت‌های لازم برای خرید محصول استراتژیک مثل گندم را ندارد و در کنار آن بخش دولتی باید این موضوع را مدیریت کند.

وی در پاسخ به ادعای برخی کارشناسان در زمینه آلوده بودن محصولات کشاورزی از نظر میزان سموم و باقیمانده‌های شیمیایی، گفت: شخص یا گروهی بدون استنادات درست علیه محصولات کشاورزی ایران که جزء سالم‌ترین محصولات از نظر میزان مصرف سم، سموم و کودهای شیمیایی است، اظهار نظر کند وزارت جهاد کشاورزی علیه آن‌ها اعلام جرم خواهد کرد.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر میزان صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف گواه سالم بودن این محصولات است؛ به عنوان مثال در سال گذشته صادرات سیب‌زمینی 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و میزان صادرات محصولات باغی نیز بالغ بر یک میلیون تن به ارزش 2.5 میلیارد دلار بود که به 100 کشور جهان ارسال شد.

توکلی درباره برنامه‌های وزارت کشاورزی در زمینه الگوی کشت گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی همواره برنامه‌های خود در زمینه تعیین الگوی کشت مناسب داشته است اما الگوی کشت در همه کشورهای جهان از بازار و مسائل فنی تبعیت می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر طرح الگوی کشت در هفت استان کشور در مقیاس پایلوت در حال اجرا است.