hen.jpg

تأثیر جایگزینی ارز مبادله‌ای با مرجع/ افزایش قمیت تخم‌مرغ به شانه‌ای 15 هزار تومان

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
در صورت جایگزینی ارز مبادله‌ای به ارز مرجع، برای واردات نهاده، این امر عامل افزایش به یکباره هزینه‌های تولید و قیمت نهایی تخم‌مرغ خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: کمبود ذرت در بازار مصرف وجود دارد که شاهد این امر افزایش قیمت ذرت به هر کیلوگرم 760 و سویا یک‌هزار و 230 تومان است.

ناصر نبی‌پور افزود: به‌رغم این افزایش قیمت، به یکباره، قیمت فروش تخم‌مرغ در داخل 30 الی 40 درصد کاهش یافته که تولیدکننده را متحمل ضرر 550 تومانی در هر کیلوگرم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که برای واردات نهاده‌ها ارز مرجع اختصاص داده می‌شود و در صورتی که ارز مبادله‌ای جایگزین ارز مرجع برای واردات شود شاهد رشد چشگیری در قیمت نهاده‌ها و هزینه تمام‌شده تخم‌مرغ خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در صورت واردات نهاده‌ها با ارز مرجع، نرخ هر کیلوگرم سویا به دوهزار و 600 الی دوهزار و 700 و ذرت که 70 درصد جیره مرغ را تشکیل می‌دهد، به قیمت یک‌هزار و 500 الی یک‌هزار و 600 تومان افزایش یابد.

نبی‌پور تصریح کرد: به تبع این امر و افزایش هزینه‌های تولید این امکان وجود دارد که هر شانه تخم‌مرغ به قیمت 15 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.

وی در پایان یادآور شد: در صورت افزایش هزینه‌های تولید، صادرات این محصول نیز به صرفه نخواهد بود و مصرف آن در بازار داخل نیز کاهش خواهد یافت.