chick.jpg

15 هکتار از اراضی خمین زیر کشت دانه روغنی کلزا قرار دارد

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین، گفت: دانه کلزا در صنایع روغن‌کشی به منظور استحصال روغن مورد استفاده قرار گرفته و روغن آن بدلیل وجود درصد بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع جزء روغن‌های مرغوب به شمار می‌آید.
"احمدرضا جعفری" در گفت‌و گو با خرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی، اظهار کرد: کلزا به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله کشت شده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

وی افزود:‌ سطح زیر کشت کلزا در حال حاضر در شهرستان خمین 15 هکتار است که این مقدار در سال گذشته در شهرستان 31 هکتار بوده است.

عملکرد محصول کلزا در شهرستان خمین 1.5 تا 1.7 تن در هکتار است و کاهش سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی است.

کمبود آب اثر سویی بر رشد کلزا می‌گذارد و حساس‌ترین زمان برای آبیاری مرحله گل‌دهی و اوایل غلاف‌بندی است. کمبود آب در این مرحله موجب کاهش فوق‌العاده تعداد غلاف، دانه‌بندی، کوچک ماندن دانه‌ها و کاهش روغن می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین، اضافه کرد:‌ کشت کلزا می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از این طریق از افزایش بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز کاسته شود.

جعفری خاطرنشان کرد: کاشت به موقع این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است و این مهم به شرایط جغرافیایی هر منطقه بستگی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین، گفت: از مهم‌ترین آفات کلزا می‌توان به سوسک گرده‌خوار، سرخرطومی بذر، شته مومی کلم، پروانه سفید کلم، پشه غلاف و سوسک‌های جهنده اشاره کرد که باید در مواردی‌ که خسارت شدید است، نسبت به سمپاشی مزرعه علیه این آفات در زمان مناسب اقدام کرد.