wheat.jpg

آفتاب‌دهی کودهای دامی باعث جلوگیری از مصرف سم در خاک می‌شود

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: آفتاب‌دهی و پوساندن کودهای دامی مصرفی از راهکارهای مؤثر در کنترل بیماری‌های خاکزاد و نماتد مولد گره ریشه در محصولات جالیزی بوده و باعث جلوگیری از مصرف مقادیر متنابهی سم در خاک می‌شود.
"ایوب ایرانی‌فام" در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: سمپاشی مزارع و باغات، دلیلی مهم برای آلودگی مناطق اطراف شده و از این رو باقیمانده ترکیبات سمّی در همه جا وجود دارد.

وی تشریح کرد: بررسی‌ها نشان داده‌اند که فقط 10 تا 20 درصد از آفتکش‌های مصرفی به صورت محلول‌پاشی برای کنترل مؤثر آفات در سطح گیاهان قرار گرفته و کمتر از یک درصد برای آفات مصرف می‌شوند.

ایرانی‌فام نقش باد در حمل سوم گردی گفت و ادامه داد: در مطلوبترین شرایط 70- 50 در صد محلول یا گردهای سمّی در خاک قرار گرفته و یا به وسیله باد به مناطق دورتر حمل می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ضدعفونی بذر نیز از راه‌های مهم و مؤثر در کنترل بعضی از آفات و بیماری‌ها بوده و با این شیوه از مصرف زیاد سموم برای کنترل آنها در مراحل بعدی جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره‌ای به آلودگی محیط زیست با آفتکش‌ها، اظهارکرد: اکثر آفتکش‌ها دارای دوام زیادی بوده و با داشتن ترکیبات پیچیده به آسانی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند، بنابراین ضمن تأثیر بر روی آفات مختلف، آلودگی محیط زیست و تولیدات کشاورزی را نیز به دنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با معرفی اصولی‌ترین شیوه برای کنترل آفات، افزود: اصولی‌ترین و منطقی‌ترین شیوه کنترل عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی مدیریت تلفیقی است.

ایرانی‌فام ضمن معرفی بیشتر مدیریت تلفیقی، تأکید کرد: مدیریت تلفیقی مشتمل بر به کارگیری تمامی روش‌های کنترل آفات بوده و در نهایت در صورت نیاز از سموم شیمیایی نیز استفاده می‌شود تا بتوان محصولی عاری از باقیمانده سم تولید کرده و از این طریق امنیت غذایی در جامعه تضمین و سلامت مصرف کننده حفظ شود.