soy.jpg

پیش‌بینی تولید ۲ میلیون تن و برنامه‌ریزی صادرات ۸۰ هزار تن مرغ/ از صنعت مرغداری حمایت شود

چاپ

خبرگزاری فارسalt
مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اصلاح نرخ خرید، ذخیره‌سازی و صادرات مرغ گفت: در صورتی که از این بخش حمایت شود، امسال ۲ میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شود و برنامه‌ریزی برای صادرات ۸۰ هزار تن مرغ نیز انجام شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا ترکاشوند امروز در نشست خبری مشترک با اتحادیه‌های مرغداران به تشریح مشکلات و انتظارات تولیدکنندگان، تولیدات مرغ و تخم‌مرغ در سال گذشته، پیش‌بینی تولید در سال جاری پرداخت.

ترکاشوند با اشاره به تولید طیور در سال گذشته گفت: به رغم اینکه پیش‌بینی تولید 825 هزار تن تخم مرغ براساس برنامه پنجم توسعه بود اما تولید به 912 هزار تن رسید و حتی 45 هزار تن هم به کشورهای منطقه صادر شد.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی عوامل مؤثر در افزایش تولید را اقدامات‌ ویژه‌‌ای از قبیل تخصیص منابع، اصلاح ساختار، بازسازی و فعال‌سازی مرغداریها  عنوان کرد که بعد از شیوع آنفلونزا در سال 89 انجام شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نه تنها تخم‌مرغ فراوان تولید شد، بلکه به قیمت مناسب هم در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت، به طوری که در نیمه اول سال گذشته قیمت تخم‌مرغ پایین‌ترین حد خود بود.

ترکاشوند ادامه داد: در سال گذشته قیمت کف و سقفی برای تخم‌مرغ تعیین شد، تا بر اساس آن قیمت تخم مرغ درب مرغداری کمتر از 2700 تومان و بیش از 3100 تومان و قیمت برای مصرف‌کننده هم کیلویی کمتر از 3100 و بیش از 3700 تومان نباشد، تعیین شده بود و قیمت در این محدوده مدیریت شد.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: البته قرار بود این قیمت‌ها به تناسب افزایش یا کاهش هزینه‌ها اصلاح و بازنگری شود که تاکنون نشده است و در سال جدید پیشنهاد قیمت به ستاد کنترل بازار داده می‌شود.

به گزارش فارس در این نشست که مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار نیز حضور داشت، قیمت پیشنهادی تخم‌مرغ را 400 تومان افزایش در هر کیلوگرم عنوان کرد که قرار است، روز دوشنبه این هفته در ستاد تنظیم بازار بررسی شود.

* وضعیت تخم‌مرغ در سال جاری

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس برنامه پنجم توسعه میزان تولید تخم‌مرغ در سال 92 باید 850 هزار تن باشد، اگرچه بستر برای این تولید آماده است و گله‌های مرغ مولد، اجداد مولد جوجه‌ریزی شده‌اند، اما باید از تولیدکنندگان حمایت جدی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که از تولیدکنندگان حمایت شود امکان تولید حتی بیشتر از این میزان خواهد بود و در غیر این صورت احتمال کاهش نیز وجود دارد.

ترکاشوند در ادامه به برنامه صادرات تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: با مازاد تولیدی که سال گذشته صورت گرفت، حتی در فروردین نیز 10 هزار تن تخم‌مرغ صادر شد و برنامه صادرات هم فعلاً به صورت نامحدود ادامه می‌یابد، مگر اینکه قیمت بازار افزایش یابد.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی افزود: ‌احتمال دارد در نیمه دوم سال نیز در کنار صادرات تخم‌مرغ جمع‌آوری مازاد تولید را نیز داشته باشیم و بدین منظور مقدمات ذخیره 10 هزار تن توسط اتحادیه مرغ تخم‌گذار آماده می‌شود و به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد می‌شود و در صورت موافقت این شرکت ذخیره‌سازی 10 هزار تن به صورت چرخشی را عهده‌دار خواهد شد.

*وضعیت مرغ

وی در خصوص وضعیت تولید مرغ کشور نیز گفت: سال گذشته یک میلیون و 900 هزار تن مرغ گوشتی در کشور تولید شد که به میزان مشخص شده در برنامه با سرانه مصرف 25 کیلوگرم است.

ترکاشوند با انتقاد از تفکراتی درباره گرانی مرغ گفت: نهاده‌هایی که مرغداران تهیه می‌کنند، با قیمت بالا است و زمانی که قیمت بالاتر می‌رود، مردم فکر می‌کنند مرغ گران شده است، در حالی که هزینه‌های تمام شده بالا رفته است.

وی با ارزیابی دلیل افزایش قیمت مرغ در آستانه رمضان سال گذشته، گفت: قیمت کنجاله سویا 2.5 برابر شد و در حالی که قیمت مرغ به 5 هزار تومان نرسیده بود، همه می‌گفتند مرغ گران شده است، اما در همان زمان تراز منفی بود، یعنی قیمت فروش مرغ کمتر از قیمت تمام شده بود.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در ابتدای سال 91 وضعیت کنجاله سویا در کشور طوری بود که مرغداران نمی‌توانستند نیاز مرغداری‌ها را تأمین کنند.

ترکاشوند افزود: البته در کنار افزایش قیمت تمام شده ناهماهنگی‌های بی‌موردی هم وجود داشت که به این افزایش قیمت دامن زد، زیرا قبلاً در زمینه ذخیره‌سازی نهاده‌ها تأکید شده بود، اما پیش‌بینی لازم در این زمینه نشد.

وی ادامه داد: وضعیت تولید مرغ در سال گذشته طوری بود که از محل تولید داخل 74 هزار تن ذخیره‌سازی شد و با سفارش وارداتی که انجام گرفت، میزان ذخیره‌سازی تا پایان سال به 110 هزار تن رسید.

*صدور مجوز صادرات 20 هزار تن مرغ

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: در همین زمان برای تنظیم قیمت مرغ طرح صادرات مطرح شد و در دو ماهه آخر سال دو هزار تن صادرات مرغ به کشورهای اطراف شد و 20 هزار تن مجوز صادرات صادر شد و مصوب شد، تا پایان سال 92 ماهانه 7 هزار تن صادرات مرغ باشد.

*ناهماهنگی‌ها عامل کاهش قیمت مرغ

ترکاشوند با اشاره به ناهماهنگی‌های تولید گفت: در پایان سال 91 برای جلوگیری از عرضه مرغ به متولیان تنظیم بازار نامه نوشتیم، اما کسی توجهی نکرد و در حالی که قیمت مرغ پایین آمده بود، این اواخر عرضه مرغ منجمد را متوقف کردند.

*تولید 2 میلیون تن مرغ در سال جاری

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: تولید طیور در سال جاری بیش از 2 میلیون تن باشد که نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صورتی که از این بخش حمایت شود، امکان افزایش تولید 4 تا 5 درصد وجود دارد و در غیر این صورت تولید کاهش می‌یابد.

* عدم پیگری‌های «کمیته‌ تخصصی تعامل و تعادل از تولید تا مصرف»

ترکاشوند گفت: سال گذشته بعد از تجربه تلخ افزایش قیمت مرغ که بیشتر به دلیل ناهماهنگی بود مسئولان «کمیته‌ تخصصی تعامل و تعادل از تولید تا مصرف» تشکیل دادند، دبیر آن را ریاست جمهوری برعهده داشت. تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه تأمین نهاد، خرید، تنظیم بازار و تضمین تولید شکل گرفت که اثرات خوبی داشت.

وی ادامه داد: اما در ادامه این کمیته تخصصی فعالیت‌های خود را ادامه نداد و به همین دلیل تولیدکنندگان خواستار ادامه فعالیت‌های این کمیته هستند.

* نگرانی‌های سال جاری

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: لازم است نیاز تولیدکنندگان به موقع تأمین شود و فضای امنی نیز برای آنها ایجاد شود، در این صورت آنها بی‌هیچ دغدغه‌ای تولید خود را ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد: حدود 5.2 میلیون تن واردات نهاده در کشور وجود دارد و میزان ارز لازم برای این واردات نیز مشخص است و این نهاده‌های تولید باید به موقع تأمین شود.

ترکاشوند ادامه داد: در توزیع نهاده‌ها هم باید تدبیری اندیشیده شود که نهاده به قیمت تمام شده به دست تولیدکننده برسد و بیش از آن نباشد.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین باید مکانیزم‌هایی پیش‌بینی و قیمت کف و سقف برای تولیدات مشخص شود و در کنار آن خرید تضمینی هم باشد، تا تولیدکننده با امنیت بیشتری تولید کند.

*چرا ذخیره‌سازی نمی‌شود؟

ترکاشوند در پاسخ به سؤال فارس که دلیل انجام نشدن ذخیره‌سازی و صادرات مرغ چیست، گفت: ذخیره‌سازی بعد از عید در دستور کار قرار گرفته، اما قیمتی که شرکت پشتیبانی خریداری می‌کند، براساس مصوبه شهریور و به قیمت 4600 و 4800 تومان است که مرغداران ناراضی هستند، به همین دلیل مرغ تولیدی را به شرکت پشیتبانی امور دام تحویل نمی‌دهند.

وی در زمینه صادرات نیز گفت: سال گذشته بعد از مصوبه صادرات و در آستانه عید متولیان تنظیم بازار بخشنامه‌ای صادر کردند و صادرات مرغ را متوقف کردند، اما بعد از پیگیری‌ها برنامه صادرات کسانی که مجوز گرفته بودند برقرار شد و قرار شد صادرات جدید هم با حواله‌های معاونت وزارت صنعت انجام شود.

*برنامه صادرات 80 هزار تن تا آخر سال

ترکاشوند در خصوص میزان مازاد تولید مرغ نیز گفت: ماهانه 10 هزار تن مازاد تولید داریم که البته در ماه مبارک رمضان کمتر خواهد شد و شاید هم مازاد نداشته باشیم، اما برنامه صادرات 70 تا 80 هزار تن مرغ مازاد امسال وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه آیا وزارت صنعت گزارشی از میزان تأمین نهاده‌ داده است، گفت: براساس گزارش‌ها مشکلی از نظر تأمین ذرت نباید وجود داشته باشد و در مورد کنجاله سویا هم مسئولان وزارت صنعت می‌گویند، مشکلی وجود ندارد.