hen.jpg

گُل‌های زرد کم‌رنگ نشانه‌ای از کمبود گوگرد در کلزا

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: لکه‌های ایجاد شده به رنگ ارغوانی مایل به قرمز بر روی برگ‌ها و رنگ زرد کم‌رنگ گل‌ها بیانگر کمبود گوگرد در کلزاست.
«سعید سلیمانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، افزود: در صورت کمبود گوگرد برگ‌های جوان به‌زردی متمایل و رشد آنها ضعیف شده و فنجانی شکل می‌شوند.
وی ادامه داد: در مزارعی که در مرز کمبود گوگرد هستند، ممکن است علایم ظاهری کمبود مشاهده نشود اما عملکرد دانه به‌طور جدی کاهش یابد.

سلیمانی از زمان آشکار شدن کمبود گوگرد در کلزا گفت و ادامه داد: اغلب کمبود در اوایل غنچه‌دهی و مرحله به گل رفتن مشاهده می‌شود، چون در این مراحل گیاه به گوگرد بسیار نیاز دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در خاک‌هایی با کمبود گوگرد، مصرف 50 کیلوگرم گوگرد در هکتار سبب حداکثر عملکرد در کلزا می‌شود و مصرف بیش از این میزان به تاثیر احتمالی بر کیفیت دانه کلزا توصیه نمی‌شود.

وی اظهار کرد: خاک‌هایی با مقادیر اندک گوگرد اغلب از نظر میزان منگنز، پتاسیم و ازت در حد پایین هستند. کمبود گوگرد معمولاً در خاک‌های درشت بافت و در خاک‌هایی که دارای ماده آلی کم هستند، رخ می‌دهد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: عملکرد مطلوب کلزا هرگز در خاک‌هایی که کمبود گوگرد دارند، به دست نخواهد آمد.

وی با اشاره‌ای به نحوه و زمان استفاده از کود برای تامین گوگرد در کلزا گفت: چون گوگرد در رشد کلزا بسیار مهم است و سبب افزایش عملکرد می شود، بهتر است به جای فُرم عنصری گوگرد، فرم قابل دسترس آن مانند سولفات آمونیم مصرف شود.

سلیمانی یادآور شد: علایم کمبود گوگرد بیشتر در ابتدای فصل رشد در مناطقی با بارندگی زیادی مشاهده می‌شود.

وی با بیان زمان مناسب کوددهی برای تامین گوگرد در کلزا ادامه داد: گوگرد می‌تواند در پاییز به صورت مخلوط با خاک مزرعه و یا به صورت سرک همراه با مصرف ازت در بهار مصرف شود.

سلیمانی یادآور شد: مصرف بیشتر گوگرد ممکن است مقدار روغن را کاهش دهد.