chick.jpg

يك سوم قيمت تخم‌مرغ به جيب واسطه‌ها مي‌رود!

چاپ

درحالي كه طي چند سال اخير قيمت توليد تخم مرغ در واحدهاي پرورشي با قيمت فروش آن در بازار مصرف از تفاوت فاحشي برخودار بوده و شبكه توزيع و واسطه‌اي هميشه از يك سوم قيمت پرداختي تخم‌مرغ توسط مصرف‌كننده منتفع شده‌اند، وزارت بازرگاني نه تنها براي ساماندهي شبكه واسطه‌اي اين محصول اقدامي نكرده بلكه قراردادهاي خود با توليدكنندگان براي عرضه مستقيم تخم‌مرغ را هم اجرايي نكرده و باعث افزايش 200 توماني هر شانه تخم مرغ شده است.


به گزارش خبرنگار دامپروري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حاليكه طي ماههاي اخير هر شانه تخم‌مرغ از سه هزار و 600 تا چهار هزار و 500 تومان درب مرغداري فروخته شده، قيمت اين محصول از بهمن سال گذشته تاكنون بدون هيج تغييري همواره شانه‌اي شش هزار تومان در بازار مصرف عرضه شده و مصرف‌كنندگان در زمانهاي كاهش قيمت از ارزاني توليد بي‌بهره مانده‌اند.

درصورتيكه طبق توافقنامه وزارت بازرگاني با توليدكنندگان، قرار بود تخم مرغ به صورت مستقيم توسط اتحاديه مرغ تخم‌گذار در مكان‌هاي مشخص وزارت بازرگاني از جمله ميادين ميوه و تره‌بار عرضه شود، اين مكان‌ها از سوي وزارت بازرگاني تامين نشد.

از سوي ديگر در حاليكه تخم‌مرغ هر ساله در تابستان به دليل گرماي هواي و كاهش مصرف، با كاهش قيمت مواجه مي‌شد، امسال اين محصول در گرماي تابستان هم شانه‌اي شش هزار تومان فروخته مي‌شود و در حالي كه طي ماه اخير هر شانه تخم‌مرغ هزار تومان ارزان شده بود مصرف‌كنندگان از اين ارزاني بي‌بهره بوده و هر شانه تخم مرغ را به جاي پنج هزار تومان، همچنان شش هزار تومان خريدند.

انتظار مي‌رود وزارت بازرگاني به عنوان متولي نظارت بر شبكه واسطه‌اي و كاهش هزينه‌هاي توزيع در اين زمينه پيگيري داشته باشد؛ چراكه با توجه به آمادگي اتحاديه توليدكنندگان تخم‌مرغ براي عرضه مستقيم اين محصول، مي‌توان با ايجاد پايگاه‌هاي دائم و معتبر براي عرضه مستقيم، اين محصول را حداقل با كاهش شانه‌اي هزار و 500 تومان به دست مصرف‌كننده رساند.

در اين زمينه هدايت اصغري – مديرعامل اتحاديه مرغ تخم‌گذار تاكيد كرد: اين اتحاديه همواره آمادگي عرضه مستقيم محصول را در مكان‌هايي كه وزارت بازرگاني اعلام كند، دارد اما وزارت بازرگاني تعهد خود را براي اجراي قرارداد منعقد شده، اجرايي نكرد.

وي افزود: طبق قرارداد توليدكنندگان با وزارت بازرگاني، قرار بود وزارت بازرگاني هر شانه تخم مرغ را كه درب مرغداري چهار هزار تومان بود، به قيمت چهار هزار و500 تومان در ميادين ميوه و تره‌بار به دست مصرف‌كنندگان برساند اما سازمان ميادين ميوه و تره‌بار بار هر كيلو تخم مرغ را به جاي دو هزار تومان، هزار و 600 تا هزار و800 تومان خريداري كردند كه باعث بي رغبتي و كاهش توليد شد.

به گفته اصغري هم اكنون با افزايش 200 توماني هر شانه تخم‌مرغ به دليل عدم تمايل به جوجه‌ريزي مواجه شده‌ايم.

مديرعامل اتحاديه مرغ ميهن تصريح كرد: سالهاست كه مصرف‌كننده از وجود واسطه‌ها در بازار تخم‌مرغ متضرر مي‌شود و در زمان‌هايي كه توليد ارزان است مصرف‌كننده همچنان گران مي‌خرد كه لازم است وزارت بازرگاني در اين زماني تدبير مناسب و اجرايي اتخاذ كند.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان