hen.jpg

آغاز طرح مبارزه با بيماري زنگ زرد در مزارع گندم خوزستان

چاپ

واخد مرکزی خبرalt

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت : در اجرای این طرح از مواد شیمیایی و سموم برای کنترل و مهار افت در مزارع آلوده استفاده می شود .
آقای قاسمی نژاد با اشاره به اینکه این طرح با سمپاشی 2 هزار و 500 هکتار از مزراع گندم استان آغاز شد افزود : تاکنون بیش از 4 هزار هکتار از مزراع گندم در شهرهای باوی ،اهواز ، حمیدیه، سویسه، سفحه و ویس به این آفت مبتلا شده است .
او گفت : برای اجرای این طرح حدود 300 کارشناس فنی ، 82 کلینیک گیاه پزشکی و واحدهای حفظ نباتات استان و شهرستانها در حال آماده باش هستند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود : گستره شیوع این آفت به صورت روزانه ردیابی و اقدامات لازم برای مهار آن انجام می شود .
او گفت: هم اکنون سم پاشی به روش پشت تراکتوری و تروبولونیز اجرا می شود و قرار است در صورت گسترش این آفت از سمپاش های هوایی استفاده شود.
زنگ زرد بیماری قارچی است که گیاه را در مرحله ساقه‌ دهی و شروع گل دهی آلوده می کند.
این بیماری درصورت مهار نشدن موجب از بین رفتن100 درصدی محصول گندم می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه این بیماری در مقایسه با سالهای گذشته بسیار زود خود را نشان داده است گفت : با توجه به حساسیت مراحل در چرخه تکامل گندم، احتمال خسارت شدید وجود دارد.