wheat.jpg

استفاده از تکنولوژی‌های نوین در افزایش تولید گوشت/ جلوگیری از خروج 20 دلاری ارز از کشور

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
استفاده از تکنولوژی‌های نوین و انتخاب ژنوم‌های برتر باعث شد که میزان تولید شیر و گوشت افزایش پیدا کند.
مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در گردهمایی سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد گفت: تولید مواد ژنتیکی برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.
دکتر حمید ورناصری افزود: تولید کمی و کیفی مواد ژنتیکی مدنظر است که در این راستا مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های تحت پوشش آن توانسته‌اند به اندازه کل نیاز کشور تولید داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امکان تولید 2.5 تا سه میلیون دوز مواد ژنتیکی در حوزه دام توسط شرکت‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی وجود دارد.

ورناصری ادامه داد: مواد تولیدشده از لحاظ کیفی دارای بالاترین کیفیت بوده و از لحاظ بهداشتی نیز عاری از هرگونه بیماری است.

وی تصریح کرد: تکنولوژی نوینی برای تولید مواد ژنتیکی استفاده شده است که توانسته‌ایم ژنومیک‌های انتخابی و برتر را در تولید گله‌های گوشتی - شیری استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد یادآور شد: کوتاه شدن فاصله تولید و همچنین تولید مواد ژنتیکی برتر می‌تواند میزان هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده را به‌صورت محسوسی کاهش دهد و بدین ترتیب طول دوره‌ای که دام قابلیت بهره‌برداری پیدا می‌کند، کاهش می‌یابد.

تولید مواد ژنتیکی در داخل کشور تنها با سه دلار

ورناصری تأکید کرد: در گذشته مواد ژنتیکی مورد نیاز با قیمتی حدود 20 دلار وارد می‌شد، اما در حال حاضر این مواد در داخل کشور با قیمتی معادل سه دلار تولید می‌شود که بدین ترتیب از خروج مقدار قابل ملاحظه‌ای ارز جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: تولید شیر و گوشت قرمز که دارای کیفیت و کمیت مناسبی باشد در دستور کار است و در این راستا از نژادهای اصیلی چون هولشتاین استفاده می‌شود که دارای افزایش تولید مناسب و ضریب لاشه و وزن مناسبی هستند.

ورناصری همچنین گفت: در 20 سال گذشته میزان تولید شیر توسط دستگاه‌های شیردوشی 10 کیلوگرم بود، اما در حال حاضر با ورود تکنولوژی و استفاده از مواد ژنتیکی جدید، این تولید به 40 کیلوگرم افزایش یافته است که در این راستا نژادهای اصیل تأثیرگذار بوده‌اند.

وی در پایان افزود: خالص‌سازی ژنتیکی باعث می‌شود که نژادهای مورد استفاده از نوع بهترین باشند و بدین ترتیب میزان تولید و بهره‌وری افزایش پیدا خواهد کرد.