hen.jpg

رابط دولت و صنعت پنبه کیست؟/ تولید پنبه در کشور صرفه اقتصادی ندارد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt
رئیس مرکز تحقیقات پنبه با اشاره به غیراقتصادی بودن تولید پنبه در کشور گفت: از دید کشاورزان بسیاری از محصولات به فراخور سرمایه و زمانی که صرف تولید آن می‌شود، عواید چندانی را ندارد که این موضوع در مورد تولید پنبه نیز صادق است.
قربانعلی روشنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب افزود: در بسیاری از سیاست‌های اتخاذشده ازجمله قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مواردی همچون عرضه نان بدون یارانه اقدام پسندیده‌ای بود که باعث جلوگیری از اسراف شد، اما درصد افزایش قیمت نان به تولیدکننده بالادست رسید؛ در حالی که نان، آردی است که از گندم استحصال می‌شود و قیمت گندم حتی نسبت به شروع کار دوبرابر هم نشد و اینچنین موارد عوارضی هستند که به اقتصادی نشدن تولید می‌انجامند.

وی تصریح کرد: این موضوع درباره پنبه نیز صدق می‌کند؛ چرا که برای تولید پنبه از ابتدای روز کاشت آن هم به شیوه معمول سنتی در کشور اقداماتی از قبیل وجین کردن، تنک کردن، سم‌پاشی چندمرحله‌ای، آبیاری و در نهایت برداشت دستی انجام می‌شود که با احتساب هزینه‌های کارگری تولید محصول را به نسبت عواید حاصله غیراقتصادی می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه ادامه داد: البته از دو سال گذشته که قیمت خرید تضمینی با افزایش محسوسی همراه بود، در سال جاری عملکرد بهتری را در صنعت پنبه شاهد بودیم.

روشنی با بیان اینکه در بسیاری از بازارهای پنبه، محصول به صورت حداقل و کف قیمت از کشاورز خریداری می‌شود، تأکید کرد: قیمت‌های در نظر گرفته شده برای خرید محصول به فراخور سرمایه و زمانی که کشاورز صرف می‌کند، رقم معقولی نیست.

وی یادآور شد: در مواجهه با قیمت بالای پنبه وراداتی دو حالت بیشتر وجود ندارد، یا باید تولید داخل را تقویت کنیم و یا باید با واردات به خارج متکی باشیم که با توجه به قیمت ارز، اگر قیمت الیاف وارداتی را با دلار بسنجیم، نرخ پنبه باید بیش از قیمت تضمینی در نظر گرفته شده باشد.

این فعال صنعت پنبه کشور اظهار داشت: مسئولان در زمان قضاوت و تصمیم‌گیری باید خود را جای کشاورز بگذارند. چون در این برهه از زمان که نیاز به خودکفایی داریم، ارز را از کشور خارج می‌کنیم. در حالی که می‌توانیم به‌راحتی تولید داشته باشیم و حتی علاوه بر خودکفایی، به صادرات نیز دست یابیم.

روشنی در پایان خاطرنشان کرد: با بذر آزاد، نرخ رو به رشد هزینه‌های کارگری، تهیه تراکتور با قیمت زیاد نسبت به گذشته، استفاده از نهاده‌های تولیدی هزینه‌بر، گران‌قیمت و... نمی‌توان صنعت را تنها به صرف اینکه محاسبه ساده‌ای انجام و سودی برای کشاورز در نظر گرفته شده به سمت تولید و تشویق کشاورز هدایت کرد.