chick.jpg

دلیل واردات 10 میلیارد دلاری محصول کشاورزی

چاپ

خبرگزاری فارسalt

 رئیس جمهور درباره دلیل واردات 10 میلیارد دلاری محصول کشاورزی گفت: واردات نهاده‌های دامی در سال قبل مشکل شد و گندم داخل به خوراک دام رسید و برای ذخایر استراتژیک، واردات محصولات اساسی کشاورزی اضافه شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که از رئیس جمهور پرسید، آیا امکان آن وجود نداشت که دولت با حمایت از بخش کشاورزی و دامپروری مانع واردات 10 میلیاردی محصول کشاورزی به کشور می‌شد؟ پاسخ داد: دولت برنامه وسیعی را برای توسعه کشاورزی آغاز کرد که از سال گذشته مجوز آن را از مجلس گرفتیم و 10 درصد منابع صندوق توسعه را به شکل ریالی برای توسعه کشاورزی اختصاص دهیم.

*از 30 سال پیش در تامین نهاده‌های کشاورزی کمبود وجود دارد

رئیس جمهور ادامه داد: برای این کار در تمام استان‌ها ستاد تشکیل دادیم و کار خوبی آغاز شده، اما از 30 سال قبل در تامین نهاده‌های اصلی کشاورزی دچار کمبود هستیم.

وی گفت: پارسال واردات نهاده‌های اصلی دچار مشکل شد و کم وارد شد و در نتیجه فشار آن به داخل آمد و به جای بخشی از علوفه وارداتی، گندم تولید داخل مصرف شد که امسال باید آن را جبران می‌کردیم.

*گندم به جای علوفه مصرف شد/مجبور به واردات شدیم

احمدی‌نژاد گفت: در این راستا تصمیم گرفتیم برای جبران مشکل ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهد و به همین دلیل مقداری واردات کالاهای اساسی کشاورزی اضافه شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته این کمبود یکساله جبران نمی‌شود و ما کسری علوفه داشتیم که شاید 40 سال است، در حال واردات آن هستیم و کار جبران آن را شروع کردیم.