chick.jpg

کسانی پشت پرده اجازه خودکفایی گوشت نمی‌دهند

چاپ

خبرگزاری فارسalt

رئیس اتحادیه سراسری دامداران با اشاره به اینکه طرح خودکفایی گوشت با وجود آماده بودن از ماه قبل، اجرا نمی‌شود، گفت: کسانی در پشت پرده اجازه اجرای خودکفایی گوشت نمی‌دهند.
سیروس روستا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بیش از یک ماه از تفاهم‌نامه خودکفایی گوشت می‌گذرد و به رغم آماده بودن مقدمات اجرا هنوز این طرح اجرایی نشده است.
رئیس اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: ظاهراً کسانی پشت پرده هستند که به دلیل شیرین بودن طعم واردات اجازه اجرای طرح خودکفایی گوشت را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در ابتدا اسیر بروکراسی‌های بی‌مورد شد و در حال حاضر نیز به‌رغم اینکه حتی مجوز تحویل علوفه مدت دار صادر شده است، اما این طرح وارد مرحله اجرا نمی‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری دامداران ادامه داد: در ابتدا مقرر بود، قرارداد با دامداران و تحویل علوفه در قبال تحویل چک و سفته انجام شود، اما اکنون متولیان تحویل علوفه تقاضای ضمانت‌نامه بانکی می‌کنند.

روستا تصریح کرد: در صورتی که عزم ملی برای خودکفایی گوشت و بی‌نیازی به واردات است، باید جلوی بروکراسی‌های بی‌مورد و سنگ‌اندازی‌ها گرفته شود، وگرنه این طرح هیچ وقت اجرا نخواهد شد.

به گزارش فارس؛ طرح خودکفایی گوشت قرمز حدود یک ماه گذشته توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه سراسری دامداران امضا شد، به موجب این تفاهمنامه قرار است، با افزایش وزن لاشه دام که در حال حاضر پایین‌تر از ظرفیت به بازار عرضه می‌شود، خودکفایی گوشت رقم بخورد.

براساس نظر کارشناسان در حال حاضر میانگین وزن لاشه عرضه شده به بازار 15.5 تا 17.5 کیلوگرم است که امکان افزایش آن تا 25 کیلوگرم وجود دارد.

پیش‌بینی شده است در صورتی که تنها 10 درصد به وزن لاشه عرضه شده به بازار اضافه شود، سال آینده نه تنها خودکفایی گوشت رقم می‌خورد، بلکه صادرکننده گوشت هم خواهیم شد.

شرکت پشتیبانی امور دام برای تأمین علوفه قرار است، براساس قراردادی که با دامداران منعقد می‌کند، به ازای دریافت یک کیلوگرم گوشت پنج کیلوگرم علوفه به قیمت مناسبت و مدت‌دار تحویل دهد.

دامدار 6 و 9 ماه با علوفه تحویلی از سوی شرکت پشتیبانی، دام  خود را پرورش می‌دهد و بعد از این مدت گوشت تولیدی را به نرخ روز به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل خواهد داد.

به رغم اینکه مجوز تحویل علوفه مدت‌دار هم صادر شده است، اما هنوز این طرح وارد مرحله اجرا نشده است.