corn.jpg

منطقی‌تر شدن قیمت گوشت با جلوگیری از قاچاق دام و توزیع مناسب گوشت وارداتی

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به افزایش هفت درصدی قیمت گوشت نسبت به ماه گذشته، گفت: جلوگیری از قاچاق دام و توزیع مناسب گوشت وارداتی، می‌تواند در منطقی‌تر شدن قیمت گوشت قرمز تأثیرگذار باشد.
سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: طرح ‌"تامین گوشت از منابع داخلی" در ستاد تنظیم بازار تصویب شده که براساس آن به پرواربندان به ازای تحویل هر کیلوگرم دام زنده پنج کیلوگرم علوفه دولتی بدون کارمزد داده می‌شود. همچنین برای تعادل در قیمت گوشت قرمز این طرح برای دامدارانی که دام‌های پروار شده آماده تحویل به بازار دارند نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح، شرکت پشتیبانی امور دام 2.5 کیلوگرم جو کیلویی 590 تومان و 1.5 کیلوگرم ذرت کیلویی 600 تومان بدون کارمزد و به صورت چک 9 ماهه به پرواربندان گوساله و چک 6 ماهه به پرواربندان گوسفند تحویل می‌دهد.

سلطانی گفت: دامدارانی که دام‌های پروار شده و آماده عرضه به بازار دارند، می‌توانند یک کیلوگرم سبوس کیویی 250 تومان به صورت نقدی از اتحادیه دامداران خریداری کنند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران درباره قیمت‌ دام زنده عنوان کرد: ‌هر کیلوگرم گوساله زنده در بازار 10 هزار و 500 تومان و لاشه آن 22 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین هر کیلوگرم گوسفند زنده 11 هزار تومان و لاشه آن 22 هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به ماه گذشته با هفت درصد افزایش قیمت مواجه شده است.

وی یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را قاچاق دام به کشورهای همسایه عنوان و اظهار کرد: پس از ممنوع شدن صادرات دام، افزایش نرخ ارز و حاشیه سود قاچاق‌چیان، انگیزه برای قاچاق دام افزایش یافت و این سبب شده هر کیلوگرم گوشت گوساله قاچاق در ترکیه 20 لیر (حدود 17 هزار تومان) و هر کیلوگرم گوسفند زنده قاچاق در عراق هفت دلار فروخته شود.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران واردات مقطعی گوشت قرمز برای ایجاد تعادل در قیمت این محصول را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر واردات غیر مجاز گوشت قرمز از مرزهای شرقی و خروج غیر مجاز دام نیز از مرزهای غربی کشور صورت می‌گیرد اما با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان ضمن جلوگیری از قاچاق دام و اجرای طرح‌هایی مانند تامین گوشت از منابع داخلی، ثبات نسبی در بازار گوشت قرمز را ایجاد کرد.