soy.jpg

اجرای گسترده طرح زنجیره تولید در دام‌های عشایری

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

با فراهم کردن امکانات لازم برای عشایر، پرواربندی دام‌ها توسط این قشر زحمتکش انجام می‌شود.
قائم مقام سازمان امور عشایر کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: دام‌های عشایری بخش زیادی از نیاز کشور به گوشت را تأمین می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در ایام خرداد و مهرماه، قسمت اعظم تولیدات عشایری به بازار وارد می‌شود.

میرولی صفرزاده افزود: در سال جاری میزان تولیدات گوشت عشایر به 170 هزار تن رسید که حدود دو تا 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی از اجرای طرح زنجیره‌ای تولید دام‌های عشایر خبر داد و خاطرنشان کرد: در گذشته عشایر دام‌هایی همچون بز، بزغاله و گوسفند را به قیمت نازل به دلالان و واسطه‌ها برای پرواربندی می‌فروختند، اما با اجرای طرح زنجیره‌ای تولید، این امکان فراهم شده تا آنها بتوانند خود نسبت به پرواربندی دام‌ها اقدام کنند.
صفرزاده ادامه داد: با در اختیار قرار دادن نهاده‌های دامی برای پرواربندی، این امکان برای آنها فراهم می‌شود تا سود ناشی از پرواربندی عاید خودشان شود.
وی تصریح کرد: عشایر دارای پنج میلیون رأس بره و بزغاله هستند که قابلیت پرواربندی را دارند، ولی تاکنون نسبت به این مسئله اقدامی انجام نشده است.
 
پرواربندی 170 هزار رأس دام عشایر در سال جاری
این مقام مسئول یادآور شد: در سال جاری در زمینه زنجیره تولید گوشت در بخش عشایری کارهای مفیدی انجام شده، به‌گونه‌ای که تاکنون 160 تا 170 هزار رأس دام پرواربندی شده و مابقی در اختیار خود عشایر یا واسطه‌ها است که امیدواریم هرچه سریع‌تر آن قسمتی که در دست غیر است، به خودشان سپرده شود.
صفرزاده در پایان تأکید کرد: در سال آینده در برنامه داریم که پرواربندی عشایر در سطح وسیع‌تری انجام شود تا بدین ترتیب این قشر زحمتکش بتوانند حاصل تلاش خود را ببینند.