soy.jpg

افزایش 9000 تنی تولید گوشت قرمز استان تهران/ رونق تولید ماهی با استفاده از استخرهای دومنظوره

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از افزایش 9 هزار تنی تولید گوشت قرمز در این استان با اجرای طرح خوداتکایی خبر داد.
سیدمحمد موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در راستای اجرایی شدن طرح خوداتکایی تولید گوشت قرمز در استان تهران برنامه‌ها و اقداماتی صورت گرفته است که تاکنون منجر به افزایش ظرفیت پرواربندی دامداری‌ها و واحدهای تولیدی در سطح این استان شده است.

وی افزود: در حال حاضر سرانه مصرف گوشت برای هر نفر 12.5 کیلوگرم در سال است که با در نظر گرفتن جمعیت 12.5 میلیون نفری استان تهران، نیاز تولید گوشت قرمز این استان بیش از 146 هزار تن در سال است.
 
تولید 400 تن گوشت قرمز نیاز روزانه استان تهران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: قبل از اجرای طرح خوداتکایی، 10 هزار دامداری موجود در سطح استان تهران با ظرفیت یک میلیون و 760 هزار رأس پرواربندی، تنها با یک میلیون و 40 هزار رأس فعالیت می‌کردند که با این تعداد، سالانه 75 هزار تن گوشت قرمز در تهران تولید می‌شد که این رقم پاسخگوی نیاز جمعیتی این استان نبود.
موسوی ادامه داد: در واقع تولید گوشت قرمز استان روزانه 200 تن بود؛ در حالی که نیاز تولیدی بیش از 400 تن در روز محاسبه شده بود، با مشارکت دامداران، واحدهای تولیدی و توزیعی گوشت قرمز، طرح خوداتکایی اجرا شد و در حال حاضر نیز بخش اعظمی از دامداری‌های استان از تسهیلات این طرح بهره‌مند شده‌اند.
 
ایجاد 32 هزار رأس پرواربندی جدید طی سال جاری
وی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح ارتقاء ظرفیت دامداری‌ها و واحدهای تولیدی استان از یک میلیون و 40 هزار به یک میلیون و 760 هزار رأس پرواربندی است که تاکنون 32 هزار رأس پرواربندی جدید در سطح استان ایجاد شده است.
موسوی درباره جزئیات این طرح یادآور شد: طرح مذکور با هدف افزایش تولید گوشت قرمز در سطح استان و با مشارکت واحدهای تولیدی و توزیعی، به ارائه تسهیلات به این واحدها می‌پردازد تا واحدهای نیمه‌فعال و غیرفعال به حالت فعال درآیند و 100 درصد ظرفیت تولیدی واحدهای فعال نیز در چرخه تولید مورد استفاده قرار گیرد.
 
افزایش 9 هزار تنی تولید گوشت قرمز استان در سال
این مقام مسئول تأکید کرد: با اجرای این طرح از اواسط تابستان سال جاری 314 واحد نیمه‌فعال و غیرفعال با 32 هزار رأس پرواربندی جدید، فعال شده‌اند که ظرفیت تولید استان را بیش از 9 هزار تن در سال افزایش داده اند، از این 9 هزار تن تولید جدید، 20 درصد مربوط به گوشت گوسفند و مابقی گوشت گاو است.
 
اعطای 360 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به دامداری‌ها
وی اظهار داشت: برای ایجاد این ظرفیت جدید تاکنون 36 میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات بانکی ارائه شده و برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که با ارائه تسهیلات دیگر، تا پایان سال جاری ظرفیت واحدهای تولیدی از 32 هزار به 50 هزار رأس برسد و در پایان برنامه زمان‌بندی این طرح تا سال 94، ظرفیت یک میلیون و 760 هزار رأسی استان محقق شود.
موسوی همچنین گفت: هدف از اجرای این طرح، دستیابی به تولید روزانه 400 تن گوشت قرمز در استان تهران است که در این زمینه از بهبود روش‌های تولید، دانش‌بنیان کردن تولید، پرورش نژادهای برتر گوشتی، مدل‌های تغذیه‌ای نوین، حمایت از واحدهای تولیدی و... استفاده شده است.
 
آبیاری تحت فشار گامی جهت حفظ منابع زیرزمینی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: همچنین به‌منظور ارتقاء شاخص‌های بهره‌وری در دیگر بخش‌های کشاورزی، برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، احداث کانال انتقال آب جهت کاهش هدررفت، کشاورزی حفاظتی، احداث استخرهای چندمنظوره، ارتقاء فناوری تولید، بهینه‌سازی مصرف سوخت در واحدهای تولیدی جهت کاهش هزینه‌ها و آلودگی محیط زیست و... اشاره کرد.
 
اجرای آبیاری نوین در 32 هزار هکتار اراضی کشاورزی
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که یکی از اولویت‌های وزرات جهاد کشاورزی در بخش آبیاری تحت فشار است، در این زمینه نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته است که منجر به ارتقاء سطح بهره‌وری مصرف آب و کاهش هزینه‌ها و هدررفت آب شده است.
موسوی ادامه داد: به‌طوری‌که عملکرد دو سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در بخش آبیاری تحت فشار برابر با عملکرد 50 سال گذشته در این زمینه است، در حال حاضر 32 هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی کشاورزی استان تحت آبیاری نوین قرار گرفته است که بیش از 16 هزار هکتار آن مربوط به سال‌های 90 و 91 است.
 
کاهش 90 درصدی هزینه آبیاری با استفاده از روش‌های نوین
این مقام مسئول درباره آثار مثبت این طرح تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هدررفت این ماده حیاتی، هزینه آبیاری اراضی نیز کاهش چشمگیری یافته است و موجب استفاده حداکثری از آب و حفظ منابع زیرزمینی شده است.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح، راندمان بهره‌وری آب دوبرابر شده است و هزینه آبیاری نیز با کاهشی 90 درصدی روبه‌رو شده است، البته این کاهش هزینه بدون احتساب سال اول اجرای این طرح در نظر گرفته شده است؛ چراکه در سال اول برای تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین هزینه‌ای لازم است که 85 درصد آن از سوی دولت و به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.
 
رونق تولید ماهی استان با چندمنظوره ساختن استخرها
موسوی تأکید کرد: یکی دیگر از روش‌های اسفاده حداکثری از منابع آبی موجود، چندمنظوره کردن استخرها است که این طرح با جدیت بسیار مورد پیگیری و اجرا قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در این طرح با استفاده از ظرفیت استخرهای ایجاد شده جهت آبیاری تحت فشار به پرورش ماهی پرداخته شده است، به‌طوری‌که با پرورش 50 قطعه بچه‌ماهی در هر مترمکعب، رونق بسیار مطلوبی در تولید ماهی استان ایجاد شده است.
 
احداث 177 استخر دومنظوره
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تاکنون در استان تهران 177 استخر دومنظوره پرورش ماهی و آبیاری تحت فشار ایجاد شده است که موجب افزایش سالانه 600 تن تولید ماهی در استان تهران شده است.
 
افتتاح 183 پروژه با اعتبار 146 میلیارد تومان در استان تهران
موسوی به طرح‌های افتتاح شده در ایام دهه فجر اشاره کرد و افزود: در طول ایام دهه فجر، 183 پروژه با 146 میلیارد و 400 میلیون تومان در سطح استان تهران افتتاح شد که با راه‌اندازی این پروژه‌ها، سه‌هزار و 69 فرصت شغلی مستقیم ایجاد شد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها علاوه بر حوزه آبیاری تحت فشار و استخرهای چندمنظوره، شامل 37 هزار مترمکعب گلخانه، 10 هزار مترمربع مرکز تولید و پرورش قارچ، 138 کیلومتر انتقال آب با لوله و کانال، 196 مورد تبدیل واحدهای سنتی به صنعتی، 177 مورد ارتقاء فناوری تولید و مکانیزاسیون، 300 مورد گازسوز کردن واحدهای تولیدی و 200 مورد بهینه‌سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها می‌شود.