wheat.jpg

افزایش عرضه محصولات کشاورزی در پی ممنوعیت صادرات

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: دستورالعمل‌های ابلاغی برای ممنوعیت صادرات برخی اقلام باعث عرضه بیشتر محصولات کشاورزی در بازار داخلی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌خوزستان، کیخسرو چنگلوایی در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی که در استانداری خوزستان برگزار شده بود اظهار کرد: تاکنون 690 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شده اما این میزان نسبت به پیش‌بینی‌ها خیلی کمتر است.

وی افزود: ممنوعیت صادرات برخی از اقلام موجب شده تا 13 نوع از محصولات مشمول صادرات نشود. از سوی دیگر عمده محصولاتی که می‌توانست جنبه صادرات داشته باشد، به دلیل نوسانات نرخ ارز، صادراتشان برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نبود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: تحویل ارز از سوی صادرکنندگان به صندوق مبادلات ارزی یکی‌ دیگر از موانع صادرات در آبان‌ ماه ( زمان اوج برداشت و صادرات محصولات کشاورزی) بود.

چنگلوایی گفت: محصولات کشاورزی خوزستان در سایر استان‌ها اظهار به نام آن استان برای صادرات ثبت می‌شد. همچنین آمار صادرات سبزی و صیفی نیز به‌طور کلی از آمار خوزستان حذف شده در صورتیکه عمده تولید سبزی و صیفی کشور در این استان صورت می‌گیرد.

رحیم جلیلی - مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: برای برگزاری نمایشگاه تاکنون 38 واحد در قالب 530 متر مربع فضای نمایشگاهی اقدام کرده‌اند.

وی افزود: از جمله اقداماتی که جهت برگزاری نمایشگاه انجام شده می‌توان به واریز 68 هزار دلار به اتاق بازرگانی آستاراخان و ارسال فهرست شرکت‌کنندگان در نمایشگاه به آستاراخان اشاره‌ کرد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان گفت:‌ 9 اسفندماه آغاز حرکت به آستارخان است و کالاهای خشکبار که تلفات ندارند از راه‌های زمینی و با کامیون منتقل می‌شوند. کالاهای فاسد شدنی نیز با هواپیما ارسال خواهد شد.

جلیلی یادآورشد: زمان برگزاری نمایشگاه از 11 تا 13 اسفند ماه است.

به گفته وی کل هزینه‌های برگزاری نمایشگاه آستاراخان 454 میلیون تومان برآورده شده که از این میزان 48 هزار دلار دریافت شده و 230 میلیون تومان دیگر کسری وجود دارد.