chick.jpg

تولید 15 میلیون تن گندم در سال جاری/ تأمین به‌موقع نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی

چاپ

خبرگزاري اياناalt
سطح سبز مزارع گندم، تولید 15 میلیون تنی این محصول استراتژیک در سال جاری را رقم می‌زند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران گفت: بخش کشاورزی به‌رغم 30 سال تحریم، امروز به جایگاهی رسیده که بیش از 95 درصد تولید کشور برای جمعیت 75 میلیون نفری کافی است.

ناصر توکلی افزود: ایران در 29 محصول اساسی جزء 20 کشور جهان بوده است، بنابراین می‌توان گفت رشد قابل توجهی را در سه‌دهه بعد از انقلاب شاهد بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در اوایل انقلاب بیش از 25 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شد، امروزه این تولیدات به 118 میلیون تن رسیده است که این امر نشان از ظرفیت بالا و اقتدار بخش کشاورزی است.

توکلی ادامه داد: 4.5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی در 17.5 میلیون هکتار از اراضی آبی کار می‌کنند تا بتوانند میزان بهره‌وری در تولیدات را دو تا سه برابر کنند.

وی تصریح کرد: در محصولات باغی به‌دلیل تولید بالا نیازی به واردات نداریم، زیرا 20 هزار تن مازاد تولید داریم.

 

پسته و زعفران ایرانی، جایگاه اول جهانی

این مقام مسئول یادآور شد: همچنان پسته و زعفران ایرانی در بازارهای بین‌المللی دارای جایگاه اول است و هیچ محصولی در دنیا نتوانسته با آن برابری کند.

توکلی درباره محصول برنج تأکید کرد: کل نیاز کشور به برنج دو میلیون و 900 هزار تن برآورد شده است که دو میلیون و 200 هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود؛ بنابراین تنها نیازمند 700 هزار تن برنج وارداتی هستیم.

وی اظهار داشت: برنج ایرانی به‌دلیل دارا بودن عطر، طعم و کیفیت بالا، مورد استقبال بوده است؛ بنابراین هیچ محصولی نمی‌تواند با آن برابری کند.

توکلی همچنین گفت: طی دو سال گذشته، انقلاب بزرگی در مکانیزاسیون برنج انجام شده است، به‌گونه‌ای که توانسته‌ایم بخش اعظمی از این محصول را به‌صورت مکانیزه برداشت و مراحل مختلف بازاررسانی را انجام دهیم.

 

تصویب طرح انتزاع بستگی به محتویات آن دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح انتزاع افزود: باید منتظر تصمیم مجلس باشیم و ببینیم با چه محتویاتی نمایندگان مجلس این طرح را به سرانجام می‌رسانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمی‌توان با تصویب طرح انتزاع، معجزه یک‌شبه را در بخش کشاورزی شاهد بود. اما نیاز داریم که سازماندهی و برنامه‌ریزی جامع و هوشمندی را در این بخش انجام دهیم.

توکلی ادامه داد: اگر ساماندهی تولید و بازاررسانی به دست بخش کشاورزی سپرده شود، می‌توان انتظار داشت که میزان تولیدات بخش کشاورزی بر اساس نیازهای بازار هدف انجام شود.

وی از الگوی کشت سخن گفت و تصریح کرد: الگوی کشت در کشور در حال ساماندهی است و از آنجایی که کشاورزی از فعالیت‌های ریسک‌پذیر محسوب می‌شود، بنابراین لازم است تا این الگو در تمامی نقاط کشور رعایت شود.

این مقام مسئول یادآور شد: خشکسالی، تگرگ، سیل و سایر بلایای طبیعی بر این بخش بیشترین تأثیر را داشته است؛ بنابراین همیشه باید 10 تا 15 درصد تلورانس در نظر گرفت.

توکلی تأکید کرد: طرح الگوی کشت در برخی از استان‌های کشور به‌صورت آزمایشی شروع شده و در حال انجام است، اما هیچ قانون اجباری برای کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: امسال معاونت بهبود تولیدات گیاهی توانسته است برای کل محصولات کشاورزی از محل کمک‌های فنی و اعتباری 20 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار استان‌ها قرار دهد که از این طریق با مشارکت صندوق توسعه بخش کشاورزی همچنین 20 تا 60 درصد کمک بلاعوض برای انجام کشت‌های مکانیزه اختصاص داده است.

 

برنامه‌ریزی کشت دانه‌های روغنی در کشور گرجستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت‌های برون‌مرزی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون سایر کشورها قصد دارد در مناطق برون‌مرزی با استفاده از کارشناسان فارغ‌التحصیل و حضور سرمایه‌گذاران داخلی کشت و زرع کند.

توکلی در ادامه افزود: از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی، در کشور گرجستان دوهزار هکتار اراضی خریداری شده و مقدمات کشت و کار در آن فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: سعی می‌شود از ظرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی در کشورهای دیگر استفاده شود.

توکلی ادامه داد: با توجه به اقلیم سایر کشورها، اولویت کشت در آنها مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: اولویت کشت جمهوری اسلامی برای سایر کشورها، دانه‌های روغنی و ذرت است.

این مقام مسئول یادآور شد: بخش خصوصی تاکنون اقدام به خریداری زمین در کشور گرجستان کرده و به‌زودی کار تولیدی آن انجام می‌شود.

توکلی درباره گندم تأکید کرد: امسال با توجه به سطح زیر کشت و سطح سبز مزارع گندم، پیش‌بینی می‌شود که حدود 15 میلیون تن محصول گندم در کشور تولید شود؛ این در حالی است که شرایط اقلیمی کشور مساعد پیش رود.

وی اظهار داشت: حدود دو میلیون و 200 هزار تن اراضی آبی در کشور وجود دارد که دارای عملکردی معادل چهار تن در هر هکتار است؛ بنابراین مطمئن هستیم که در این اراضی اتفاقی برای این محصول استراتژیک پیش نمی‌آید.
 

تأمین چهار میلیون تن کود شیمیایی در سال زراعی 92-91

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی درباره تأمین کود شیمیایی برای بخش کشاورزی در سال زراعی جاری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با پتروشیمی، سال گذشته دو میلیون و 200 هزار تن کود شیمیایی تأمین و تدارک شد که امسال این مقدار نهاده به سه میلیون و 200 هزار تن افزایش یافته است.

توکلی افزود: در حالی که سال گذشته در تأمین کود فسفره با مشکل روبه‌رو بودیم، امسال تاکنون 700 هزار تن از این کود تأمین شده است و بیش از 100 هزار تن آن خریداری و به مراکز کشاورزی حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: با احتساب 150 هزار تن کود پتاسه، بیش از چهار میلیون تن کود شیمیایی برای سال زراعی 92-91 تأمین شده است.

 

بذر پنبه در سال جاری هیچ مشکلی ندارد

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال ایانا درباره تأمین سایر بذور محصولات کشاورزی ادامه داد: هیچ مشکلی در تأمین بذر گندم و سایر محصولات کشاورزی وجود ندارد.

توکلی تصریح کرد: در تأمین بذر دلینته پنبه و سایر بذور این محصول هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و از نظر کیفی این بذور مناسب هستند.

وی یادآور شد: بذر مورد نیاز گندم‌کاران کشور نیز به مقدار نیاز تأمین شده است.

توکلی درباره دانه‌های روغنی تأکید کرد: امسال به‌طور متوسط سطح کشت و تولید دانه‌های روغنی بیش از 35 درصد افزایش داشته است؛ بنابراین می‌توانیم به سمت خودکفایی در تأمین روغن کشور حرکت کنیم.

وی از افزایش 40 درصدی سطح زیر کشت دانه‌های روغنی خبر داد و اظهار داشت: بخشی از نیازهای کشور از این طریق پاسخ داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در پایان درباره طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی گفت: این طرح برای تولید محصولات سالم در حال اجرا است و مشخصات تمامی تولیدکنندگان سبزی و صیفی و محصولات تازه‌خوری دیگر در سیستم وارد شده و قابل رهگیری است.