wheat.jpg

98 درصد محصولات کشاورزی داخل کشور سالم است

چاپ

خبرگزاري ايرناalt

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق بررسی های تحقیقاتی، در حال حاضر 98 درصد تولید محصولات کشاورزی کشور سالم و عاری از آلودگی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈرضا فتوحیˈ روز سه شنبه درحاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران با بیان این که محصولات کشاورزی کشور سالم ترین محصول در دنیا است، اظهارکرد: افرادی که آمارهای غیرمنطقی مبنی برسالم نبودن و سرطان زایی محصولات کشاورزی ارایه می دهند، مستندات علمی ندارند.

وی افزود: به طور قطع عوامل مختلفی در ایجاد سرطان دخالت دارند که بخش کوچکی از آن مربوط به مواد غذایی می شود.

**حذف چهار هزارتن سم پرخطر در کشور

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تولید محصولات سالم براساس قانون برنامه پنجم توسعه برای وزارت جهاد کشاورزی تکلیف است ، گفت: طی سال زراعی جاری 6 نوع سم پرخطر در قالب چهار هزار تن از چرخه مصرف خارج شده است.

وی تصریح کرد: کل مصرف سم کشور کمتر از 20 هزار تن است که با حذف یارانه میزان مصرف آن به نصف کاهش یافته است.

به گفته فتوحی، در حالی که طی سالهای گذشته، 70 درصد سموم در چرخه کنترل و مبارزه با آفات استفاده می شد، اما در زمان حاضر این میزان به 2 تا 3 درصد رسیده است.

وی میزان مصرف سم کشور را به ازای هر یک هکتار نیم لیتر دانست و گفت: متوسط مصرف در دنیا 1.2 لیتر در هر هکتار است. که ایران در زمینه خرید سم مورد نیاز نیز یک سوم دنیا هزینه می کند.

فتوحی تأکید کرد: براساس برنامه پنجم توسعه 4 میلیون هکتار از محصولات کشاورزی باید تحت کنترل مدیریت تلفیقی آفات قرار گیرد که تاکنون 2.3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت شبکه مراقبت و کلینیک های گیاه پزشکی بوده است.

به گفته وی، هم اکنون 300 هزار هکتار به روش بیولوژیک و یک میلیون هکتار به روش غیرشیمیایی مبارزه می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 20 میلیارد تومان برای مبارزات غیرشیمیایی در کشور نیاز داریم که مسئولان برای تأمین اعتبار آن باید تلاش کنند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توقف واردات سیب ایران از سوی پاکستان ربطی به باقیمانده سموم ندارد، بلکه تولید کنندگان پاکستان از مسئولان کشورشان به دلیل تولید کافی توقف واردات از ایران را خواستار شدند.



**واردات گندم بر اساس معیارهای کشور انجام می شود

فتوحی درخصوص سلامت گندم های وارداتی از هند و پاکستان گفت: از این کشور بازدیدهایی به عمل آمده است، اما هنوز محموله ای از این کشورها وارد نشده است و هر زمان هم وارد شود، براساس استانداردها مطابقت داده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: براساس کنوانسیون بین المللی هر محموله وارداتی به کشور باید با استانداردهای کشور مقصد مطابقت داشته باشد.